In remarcabila si indelungata sa opera, indiferent ca este vorba de "The Spirit" (seria care l'a consacrat) sau de cele dintai graphic novels ("A Contract with God" sau "Dropsie Avenue"), Will Eisner s' a dovedit un artist statornic, apeland de cate ori a fost nevoie la serviciile aceluiasi simbol: fereastra!... Pentru Eisner, fereastra nu a fost niciodata un simplu element de decor, folosit doar pentru ca "da bine in cadru" sau pentru ca "oricum, trebuia sa umple cu ceva spatiul din planul doi". Deseori, fereastra devine personaj in derularea actiunii, prezenta ei in cadru permitand eroilor sa scape dintr' o situatie tensionata... Folosita pe post de chenar al ilustratiei si asociata cu textul din filactere, fereastra incarca de semnificatii respectiva imagine: astfel, ploaia care se prelinge obsesiv pe geamuri, subliniaza momentul depresiv prin care trece personajul... Gratiile de la o fereastra simbolizeaza fara echivoc dependenta personajului aflat in dosul lor, chiar daca nu este vorba de gratiile de la o puscarie... Fereastra este spatiul prin care spionam universul exterior si suntem observati fara stirea noastra, in spatiul interior... In sfarsit, fereastra permite luminii artificiale de afara sa arunce umbre angoasante in interioarele sordide.
Will Eisner este un evreu tipic newyorkez si se mandreste cu asta. In toate benzile sale desenate, fie in cele din tinerete sau cele de la batranete, cand ghetourile evreiesti din New York ramasesera doar o amintire, el revine in imagini cu un amestec interesant de nostalgie, dispret si spaime, toate insemnand experienta sa de' o viata... Aceeasi atmosfera o vei reintalni in filmele de scurt metraj ale lui Charlie Chaplin, inclusiv in "The Kid", dar si in "Once Upon a Time in America", ultimul film al lui Sergio Leone...
In continuare, te las sa te bucuri de "ferestrele" imaginate de Will Eisner cu ani in urma, atunci cand noi visam la Epoca de Aur a Americii...
(va urma)...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu