miercuri, 22 aprilie 2015

O zi plina de intamplari neprevazute...

         Apetenta publicului de dincolo de Ocean pentru orice forma de naratiune epica a devenit proverbiala, nevoia de a evada din cotidianul anost fiind temperata cu darnicie de producatorii angajati in toate formele de divertisment pe care si le poate inchipui o persoana plina de fantezie.. In definitiv, Entertainment-ul este un business ca oricare altul iar publicul, in masura in care este solvabil, trebuie rasfatat : indiferent ca "straiele" pe care le imbraca povestirea sunt imprumutate din recuzita marilor fabrici de vise de la Hollywood, sau se prezinta sub forma unor comicsuri tiparite in tiraje ce ar face un editor european sa priveasca plin de incredere spre viitor, ca este vorba de un spectacol de pe Broadway sau de un serial de televiziune, de un roman fluviu, de o competitie sportiva sau de o expozitie de arta moderna... Orice manifestatie susceptibila de a aduna masele, bine manageriata, devine un eveniment.
         Producatorii au inteles foarte rapid setea publicului pentru povestile frumoase, in care pe ceea ce se credea ca este ultima fila sau ultimul episod, in loc sa scrie "sfarsit" apare un promitator "va urma"... "Odiseea" lui Homer a nascut un substantiv comun, de fapt un stil adoptat de toate artele moderne: odiseea, povestea fara de sfarsit ce continua atata timp cat interesul publicului este treaz
         
         Nevoia de divertisment a unui public grabit si cu un nivel de cultura precar, a generat in primele decenii ale secolului XX in USA, dezvoltarea intr'un ritm alert, intalnit poate numai in cinematografie, a unei noi forme de arta: banda desenata. Sub forma de brosuri necartonate, cu coperti violent colorate si imprimate de cale mai multe ori pe hartie ieftina ( ca sa iasa "produsul" pe piata cu un pret atractiv ), sub forma unor suplimente in ziarele de duminica sau stripuri ce apareau in zilele lucratoare in marile cotidiene, mai rar sub forma unor albume luxoase... banda desenata americana nu a lipsit de la nicio intalnire cu marele public.
         Adevaratele confruntari dintre marile trusturi de presa, dintre "sindicatele" ce reuneau in portofoliile lor o multime de eroi, intrati de mult in legenda, au determinat autorii sa nascoceasca permanent noi situatii pentru personajele agreate de marele public. Nu sunt rare cazurile de eroi cu care au crescut mai multe generatii din aceeasi familie...
          "Prince Valiant" este un personaj imaginat de Hal Foster in 1937 si de atunci, pana in zilele noastre, acest erou nu a lipsit in nicio saptamana de la intalnirea cu cititorii sai!
           "Flash Gordon" inchipuit de Alex Raymond in 1934 a aparut fara intrerupere pana in 2003...
           "Gasoline Alley", o serie imaginata de Frank King in 1918, este una dintre cele mai longevive serii, aparand inca in ziarele de astazi!...
            Insa decanul de varsta ramane o alta serie, "The Katzenjammer Kids", desenata pentru prima data in 1897 de Rudolph Dirks bsi care mai apare si astazi!!!...

            Numarul seriilor ce au aparut in presa americana de'a lungul timpului este impresionant. Absolut subiectiv, am facut o selectie draconica cu cateva personaje ce au marcat istoria benzii desenate de pretutindeni. In alegerea stripurilor pe care ti le propun, am dat prioritate imaginilor reproduse dupa originale, foarte rare de altminteri si pastrate in conditii destul de precare.
            Cel dintai strip este extras din seria lui Alex Raymond, "Secret Agent X-9", din 1934, pe un scenariu de Dashiell Hammett, nimeni altul decat parintele romanului politist modern.

          Reintors de pe front, Alex Raymond nu se mai intoarce la seriile ce l'au facut celebru ("Flash Gordon", "Secret Agent X-9" si "Jungle Jim") si in 1946 inchipuie un alt erou: "Rip Kirby". Kirby este un ofiter demobilizat din Marina Americana la sfarsitul celui de'al Doilea Razboi Mondial si care devine detectiv particular. Cat de departe au ramas seriile naive, pline de romantism, pe care le imaginase Raymond in tinerete!...

       "Buck Rogers" sau cel dintai erou intergalactic, imaginat in 1929, deci cu 5 ani inaintea lui "Flash Gordon"...

      Roy Crane si legendarul sau personaj, "Buz Sawyer", ale carui aventuri incep in 1943... Arta lui Crane denota mult rafinament (din pacate, dimensiunile reduse nu'ti vor permite sa apreciezi la justa sa valoare, marele sau talent) : urmareste cat de elegant este jocul artistului cu rasterele...


         Noel Sickles este cel dintai artist ce va folosi pensula in benzile sale desenate, o tehnica ce va da o nota aparte planselor sale. Pensula ii va permite o modulare mai pronuntata a liniilor si un contrast clar-obscur mult mai "pictural". Aceasta tehnica il va influenta direct si decisiv pe Milton Caniff, un bun prieten si colaborator al lui Sickles. Imaginile sunt extrase din seria lui Sickles, "Scorchy Smith", ce a debutat in 1930...

         Milton Caniff si "Terry and the Pirates": un artist si opera sa, ce au marcat intreaga istorie a benzii desenate. Cele 2 stripuri sunt din 1934, anul cand debuteaza aceasta serie... Stilul lui Caniff este inca "linie clara", influenta lui Noel Sickles urmand sa se faca simtita foarte curand...

          Caniff descopera virtutile desenului in pensula. Foarte rapid, el isi depaseste Maestrul... Priveste cu atentie imaginile de mai jos si vei regasi sursa care avea sa'l inspire pe Hugo Pratt, 25 de ani mai tarziu...

         Cand Caniff este nevoit sa abandoneze seria in 1946 (din motive obscure de ©), desenul este reluat de George Wunder, un artist ce avea sa'l influenteze definitiv pe Victor Hubinon, desenatorul belgian ce a desenat aventurile lui Buck Danny si cele ale lui Barbe Rouge...

         Milton Caniff este nevoit sa inventeze o alta lume, asa ca in 1947 lanseaza o serie plina de actiune : "Steve Canyon". Desenul este magnific iar compozitiile din fiecare imagine sunt perfecte.

      "Tim Tyler's Luck", o serie de aventuri ce a demarat in 1928 sub penita lui Lyman Young (interesant este ca pentru acest erou au lucrat ca asistenti ai lui Young, artisti ce aveau sa marcheze Banda Desenata Mondiala: Alex Raymond dar si Burne Hogart, desenatorul lui Tarzan din plansele de duminica, in timpul anilor eroici)...
        Aceasta serie avea sa inspire in anii '60, in revita "Vaillant", "Luc et Jory", o banda desenata de Lucien Nortier si Jean le Moing...


          "Flash Gordon" si Dan Barry, un foarte talentat artist, ce va desena stripurile cotidiene cu eroul creat de Alex Raymond, timp de 40 de ani, din 1951 pana in 1990...



      "Brick Bradford", un erou imaginat de Clarence Gray in 1933 si care in epoca s'a bucurat de un succes enorm, atat in USA cat si in Europa (cateva zeci de stripuri au aparut si in ceea ce s'a dorit a fi prima revista romaneasca de banda desenata, "Covorul Fermecat"; din pacate, hartia si tiparul execrabil, au facut demersul editorului, ilizibil)...

     Un succes incredibil, de'a lungul timpului: "Little Orphan Annie" de Harold Gray... Banda a aparut din 1924 pana in 2010...


        "Tarzan" & Rex Maxon...

       "Mandrake the Magician", o serie foarte populara in USA si Europa, imaginata de Lee Falk si Phil Davis, incepand cu anul 1934 (o poveste in mai multe stripuri avea sa apara in 1946 in "Covorul Fermecat" si, premiera pentru Romania, avea sa fie reluata intr'un "album"!)...

     "The Phantom", un alt erou foarte popular din anii '30, desenat de Wilson McCoy pe un scenariu de Lee Falk...


     Jose Luis Salinas, un foarte talentat desenator argentinian, imagineaza una dintre cele mai izbutite benzi desenate ce au aparut in cotidienele americane : "Cisco Kid". O adevarata lectie grafica... Salinas va desena aventurile acestui erou din 1951 pana in 1967...



      Frank Godwin: un artist a carui cariera s'a desfasurat intre anii '30- '50... Un caz aparte:talentul si rafinamentul artistului, iesite din comun, depasesc cu mult notorietatea personajelor sale...



      "Dick Tracy" si Chester Gould: un "duet" ce nu mai are nevoie de prezentari...


      "Superman", Jerry Siegel si Joe Shuster: legendele nu mor niciodata!

         "Batman" in cotidiene...

     Dincoace de Atlantic, englezii le raspund americanilor cu o multime de serii de mare succes: "Jef Hawke", o serie S.F. foarte palpitanta, desenata magnific de Sydney Jorda,..


        "Modesty Blaise" sau cea mai importanta agenta a Serviciului de Contraspionaj britanic...

        ... "Modesty Blaise" desenata de Romero!... Acelasi desenator care l'a reluat pe "Rahan" in "Pif Gadget", atunci cand Cheret a fost "alungat "!...

        O alta serie foarte british: "James Bond"!

         Un personaj popular in anii '60, atat la televiziune, cat si in banda desenata britanica: "Dr. Kildare"...

         "Judge Dredd"!!!

           Franta nu are aceeasi apetenta pentru banda desenata publicata in stripuri cotidiene, ca americanii sau englezii. O singura mare exceptie: "13, Rue de l'Espoir", o soap opera ce a bantuit presa franceza aproape 20 de ani, vreo 5-6000 de stripuri in total. Scenariul este obositor si greu de urmarit, insa desenele lui Paul Gillon sun absolut fabuloase!!! "Les Humanoides Associes", editorul care publica intr'o vreme "Metal Hurlant", a indraznit prin anii '80 sa adune toate stripurile acestei serii in 2 volume ce insumau vreo 1000 de planse!!! 2 "carti de telefoane" pe care cu mare greutate le puteai rasfoi!...

          Urmatorul articol va fi cu stripurile cotidiene hazoase...

3 comentarii:

  1. Superb articol, Sorin. Nu pot să spun că este genul de articol pe care aș fi vrut să îl scriu, pentru că sunt mult mai leneș decât tine !
    În Franța, cum bine știi, banda desenată a fost considerată până târziu o distracție pentru copii neterminați. Pentru a găsi stripuri în presa franceză, căutarea trebuie făcută în presa populară, France Soir și L'Humanité fiind cele două mamele principale ale ei. Nu cunosc destul de bine istoria lui France Soir, dar ce pot spune, este că publicau stripuri americane, vândute de sindicate, ele costau mai puțin decât stripuri create local, dar nu au împiedicat publicarea unora autohtone. De asemeni, în France Soir, din motive de optimizare erau pre-publicate benzi desenate în compoziție de pagină pentru publicarea în album.
    Cunosc mai bine l'Humanité, în setea mea de noi benzi desenate îl mai cumpăram la București. Aici au apărut din 1948 primele stripuri ale lui Pif, pentru a-l înlocui pe motanul Felix. Tot aici au apărut o sumedenie de alte stripuri, fantoma Arthur este un bun exemplu, vezi articolul meu, http://l-eusses-tu-cru.blogspot.fr/2012/12/arthur-le-fantome-justicier-poche.html. Tot în l'Humanité regăsim un număr de autori Vaillant: E. U. Gire, Eduardo Teixeira Coelho, Jacques Kamb și Raymond Poïvet cu binescuta Mademoiselle Minouche…
    De asemeni, am cunoscut în anii 80 un ziar care a dispărut, Le Matin de Paris în care apăreau stripuri de Yves Got, http://www.bedetheque.com/auteur-5657-BD-Got-Yves.html, Régis Franc, http://fr.m.wikipedia.org/wiki/Régis_Franc.
    Libération a mai fricotat cu banda desenată, de câțiva ani cu ocazia Salonului BD Angoulême, editeză un număr special cu actualitatea comentată în benzi desenate.
    În sfârșit, Le Canard Enchainé mai scăpa câte un strip de Cabu.
    În concluzie, ar mai fi multe de menționat, dar mărturisesc, contrar aparențelor, cunosc destul de puțin subiectul, este adevărat că stripul francez nu se poate compara cu cel american, ba chiar și englezesc, dar este departe de a fi de neglijat.
    Din motive istorice, în Franța, presa populară este pe cale de dispariție, mult mai bine rezistă presa magazin, ori tocmai aici se produc benzi desenate interesante, dar aici ne îndepărtăm un pic de subiect, pentru că nu mai este vorba de stripuri, ci de pagini sau jumătăți de pagini…
    Pe de altă parte, Marian așteaptă un răspuns urgent despre publicarea unor imagini ale matale.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sînt impresionat de modul profund în care abordați subiectele unei lumi superficiale. Se observă cu ușurință cărei generații aparțineți. Vă citesc des și cu plăcere, dar îmi public rar impresiile. Țineți-o tot așa.

    RăspundețiȘtergere