luni, 12 mai 2014

Codrule, Maria Ta

                  
                   Cu vreo 25 de ani in urma, cand democratia devenise doar un alt cuvant lipsit de sens, un figurant fara rol caruia aproape nimeni nu'i mai putea da o definitie coerenta, Romania se transformase intr'o uriasa arhiva. Cinematografele reluau aceleasi filme ce tinusera afisul cu cateva decenii in urma, insa copiile erau atat de deteriorate de lumina proiectoarelor incat culoarea era de acum o simpla amintire... Televiziunea nationala, atunci cand nu'si "pasa" telespectatorii la vecinii de la sud de Dunare, ajunsese o adevarata Cinemateca... Editurile, incercand sa mentina aprinsa patima lecturii in sufletul cititorului, reeditau doar clasicii, singurii scriitori care nu mai revendicau nicio letcaie din drepturile de autor...
                   Daca pe atunci absenta transfuziilor de nou in domeniul culturii mi se parea un atentat la siguranta intelectuala a unei natii, astazi, dupa 25 de ani de potop informational in care calitatea de mult nu mai este un criteriu de selectie, am devenit mai circumspect atunci cand dau sentinte. Fara sa devin avocatul unui infern al necunoasterii, asa cum era cumunismul, trebuie sa admit ca  oamenii de cultura de atunci au reusit sa intretina cel putin la limita de avarie, interesul pentru arta. Daca nu am avut sansa  sa fim la curent cu toate noutatile, am fost in schimb nevoiti, recitind sau revazand aceleasi spectacole sa le reevaluam de fiecare data. " Repetitio est mater studiorum" afirma cu aproape 800 de ani in urma Sfantul Toma de Aquino iar acest adagiu nu'l folosesc cu un sens peiorativ in acest context. Lipsa de bombardament informational a permis oricaruia dintre noi sa intoarca pe toate fetele un gest artistic de calitate. De exemplu "2.001 : A Space Odyssey", incredibilul film al lui Stanley Kubrick din 1968, facut pe un scenariu al sau scris impreuna cu Arthur C. Clarke, o adaptare a unei scurte povestiri a lui Clarke, "The Sentinel", este cu foarte multe trepte deasupra romanului scriitorului englez scris dupa scenariul filmului si tradus in Romania de abia dupa 1989 (cred ca o astfel de afirmatie nu as fi fost capabil sa o sustin daca timpul nu mi'ar fi permis sa ma distantez de cale 2 gesturi artistice)... Valoarea lui Caragiale ca dramaturg poate ca nu as fi apreciat'o niciodata daca timpul si saracia de informatie culturala nu m'ar fi obligat sa revad aceleasi piese de teatru, in diferite viziuni regizorale. "O scrisoare pierduta" in regia lui Liviu Ciulei nu era doar o alta adaptare a textului lui Caragiale, ci era un original act artistic. Exista o inregistrare video a spectacolului, dar desprinsa de contextul social- politic in care era jucata piesa ( respectiv, anii in care intre spectator si actor se intampla o complicitate egala cu un gest politic ) valoarea viziunii lui Ciulei este greu de decodificat...
                      Sunt un nostalgic si sunt foarte constient ca boala asta nu are leac. Pe de alta parte, maladia de care sufar nu ma impiedica sa constat cu amaraciune ca viteza cu care "valorile" sunt inlocuite, fireste ca din ratiuni pragmatice, nu'ti mai permite sa te dumiresti ce e bun si ce e rau... Valoarea este data astazi de termeni bizari, care nu au nicio legatura cu estetica : rating, tiraj, numarul de bilete vandute, cate vizionari ai pe Youtube...
                      Candva, se vorbea de rolul formator al mijloacelor media dar care dintre televiziuni, ziare sau carti populare isi mai permite astazi sa ignore preferinta publicului ?... Publicul are nevoie de socuri? Pai, solutia ideala este femeia cu barba de la Eurovision!... Publicul vrea manele? Pai, Florin Salam si Adi Minune la liber!... Publicul vrea lacrimi si senzatii? Pai, telenovele fara numar, fara numar!... Astazi se intampla o minune negativa, cu consecinte greu de cuantificat : publicul este cel care formeaza televiziunile!!!
                                                                             
 
Intr'o Romanie transformata intr'o imensa Cinemateca am avut sansa sa cunosc un film pe care putini spectatori din zilele noastre ar mai avea rabdare sa'l urmareasca si sa'l inteleaga : "Die Nibelungen" de Fritz Lang, un film mut din 1924. O scena din acest film ma urnareste si astazi: Siegfried, calare pe armasarul sau alb, patrunde in padurea unde niciodata nu mai intrase vreun om. Scenograful are o viziune incredibila: un codru milenar, cu niste copaci ale caror varfuri nu le poti intrezarii si unde lumina zilei niciodata nu razbate... Spaima pe care viteazul Siegfried a resimtit'o cand codrul l'a inconjurat am imprumutat'o si eu. Cand intru intr'o padure de stejari, asa cum mai gasesti pe la Vatra Dornei, simt nevoia sa privesc peste umar la fiecare pas!... Astazi vreau sa reiau o tema care imi este foarte draga: padurea primordiala! Am ales padurile marelui pictor rus Ivan Siskin, alternate cu gravurile incredibile ale lui Gustave Dore si fotografii magnifice ale unor codrii legendari...
 
                     "Codrule, Maria Ta, lasa-ma la umbra grea
                     Si sa-mi curga lumea mea
                     Umbra-i deasa, vantul bate
                     Si racoarea ma strabate
                     Voi gandi la toate cele
                     Cate-n luna si in stele
                     O sa am doar flori in fata
                     Si privirea in verdeata

                      O sa fiu atunci cuminte
                     Si-o sa-mi fii chiar tu parinte
                     Si-o sa-mi dai imbracaminte
                     Umbra deasa drept camasa
                     Si copacii ca o casa
                     Voi gandi la mandra mea
                     Si frunzele-mi vor cadea
                     Si la oameni m-oi gandi
                     Lucrurile toate se vor limpezi

                      Padure, frumoasa esti
                     Sa nu mi te vestejesti
                     Ca doar tu ma linistesti
                     Umbra-i deasa, vantul bate
                     Gandurile-mi sunt furate
                     Si gandesc la toate cele
                     La batrani si la Ilene
                     O sa am doar flori in fata
                     Si privirea in verdeata "...

        Pe la sfarsitul anilor '60 Mircea Florian, unul dintre primii folkisti romani, ne reamintea cu multa tandrete dorul de codru ce salasuieste uitat, in fiecare dintre noi. "Padure linistitoare" este un imn inchinat Codrului verde, pe care nu ar trebui sa'l uitam...





















 






7 comentarii:

  1. Antoine the blogger13 mai 2014 la 10:09

    Cum să nu ai nostalgia codrilor, când se vede din satelit ce au mai rămas din pădurile noastre! Să fi avut vreodată românul o frăție adevărată cu codrul?... După cum l-a tocat cu drujba, n-aș zice! Bun, hai să spunem că l-au tocat unii, nu prea mulți, dar restul de 20 de milioane n-a avut niciun cuvânt de spus, a dormit somnul greu și veșnic al nației ?... „Maiestate, aiasta nu se poate!” Să nu ne mai mirăm de disprețul pe care ni-l arată mereu celelalte neamuri! Poate te trezești, până la urmă, și tu, române, căci de 2000 de ani tot dormi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. anatoli cuțac15 mai 2014 la 09:33

      Cam de mult doarme românul, domnule Antoine! S-o mai trezi vreodată?
      În altă ordine de idei: sînt uimit că mai cunoaște cineva pictorul rus Șișkin. Eu am învățat despre el în clasa a 8a, la o școală din Basarabia, acum 32 de ani.Mare talent!

      Ștergere
    2. Șișkin nu este un necunoscut în România, măcar pt cei interesați. În librăria Kretzulescu, unde era un stand bogat de carte rusă, erau albume ale lui, tipărite în excelente condiții în Uniunea Sovietică. Nu erau ieftine, dar erau abordabile. A,m și eu unul, care mi-a bucurta ochii și sufletul!

      Ștergere
    3. Domnule Cutac, rusii au cativa pictori pe care doar rauvoitorii ii pot ignora: Siskin, poate cel mai mare maestru al padurilor, singurul care te face sa simti cu adevarat racoarea din adancul codrului... Aivazovski sau pictorul valurilor, singurul care'ti transmite nelinistea apelor, Repin, artistul stepelor rusesti... Din pacate, istoriile Artei se fac in alte locuri, acolo unde astfel de informatii ajung foarte greu sau niciodata.
      Aceeasi politica o puteti intalni cam in toata Istoria Civilizatiei, mai ales in perioada moderna. Lipsiti motivat de o adevarata istorie (exceptand cucerirea Westului si cele 2 razboaie mondiale), americanii incearca sa'si ia revansa in toate artele contemporane. Industria americana de filme, foarte bine manageriata, lasa impresia ca numai ea exista pe lume... Premiile Nobel, cu mici exceptii, rasplatesc talentele de peste Ocean...
      Sunt foarte curios cum va arata Istoria artei contemporane peste cateva decenii, atunci cand apele se vor mai aseza...

      Ștergere
  2. Sigur, publicul formează televiziunile. Și cum vi se par televiziunile?... Deci, ăștia suntem! „Suma inteligenței pe planetă este constantă; populația este în creștere.”

    RăspundețiȘtergere
  3. „Codrule, Măria Ta...” Pardon, la care codru vă referiți, stimate autor?...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa e, domnule Anonim, curand chiar notiunea de Codru va fi una incomprehensibila pentru majoritatea tinerilor, tot asa cum cu vreo 30 de ani in urma copiii il ascultau nedumeriti pe tovarasu' invatator, atunci cand acesta le explica expresia "galben ca lamaia": tot romanu' stia foarte bine ca lamaia era verde, ca doar asa se mai gasea in galantare din cand in cand, adica atunci cand aveai oaresce noroc!...
      Imi amintesc cand Oana, fiica mea, studia la scoala "Amintiri din Copilarie". Chiar de la prima pagina a apelat la mine de vreo 10-20 de ori ca sa'i "traduc" tot felul de regionalisme si arhaisme folosite in text de Creanga. Marturisesc ca de cele mai multe ori nu am fost capabil sa o descurc. Mi'e teama ca foarte curand, notiunile de "padure" sau "codru" (poate chiar si de "copac", daca nemernicia afaceristilor va continua in acelasi ritm) vor putea fi intelese doar in urma unui expozeu foarte savant...
      "A fost odata un codru"... Ce inceput cumplit de cosmar!...

      Ștergere