marți, 4 martie 2014

Razboiul din Crimeea & Pin Ups


                     Ce legatura ar putea sa existe intre preafrumoasele fete idealizate de o multime de pictori de pretutindeni, dar mai ales de dincolo de Atlantic, si un razboi crancen, ale carui reguli si motive combatantii nu le'au priceput niciodata?... Un om cu bun simt ar trage o injuratura in mustata si ar raspunde raspicat ca ambele subiecte sunt incompatibile, deci nu exista nicio interferenta intre ele.
                      Si totusi, in urma cu ceva timp s'a gasit un dement care a lansat moda armelor de distrugere in masa impodobite cu picturi reprezentand fete imbracate sexi sau dezbracate de'a binelea. Astfel, in al doilea Razboi Mondial dar si in razboiul din Coreea, bombele purtand nume suave si imagini desucheate pictate pe ele, erau aruncate cu nemiluita peste orasele germane sau deasupra Japoniei.Nu stiu daca distrugerile erau proportionale cu cota de piata a divei reprezentata pe fiecare bomba... ceea ce este foarte sigur este numarul victimelor, intotdeauna extreme de mare: cele doua bombe aruncate asupra oraselor Hiroshima si Nagasaki, asemenea unor chistocuri de tigara pe care le arunci pe fereastra deschisa a masinii, si purtand nume foarte simpatice ( "Little Boy" si "Fat Man", foarte amuzant, nu'i asa?), au provocat moartea instantanee a 150.000-200.000 de civili...
                     Si bombardierele sau avioanele de vanatoare erau ornate pe flancuri cu imagini de fete sexi, ce garantau prin surasul lor provocator reusita operatiunilor de razboi.
                      Mie mi se pare de un prost gust si de un cinism iesit din comun, aceasta asociere contra naturii, intre o arma de distrugere in masa si un vers dintr'un poem. Au existat psihologi care au incercat sa justifice acest fenomen prin varsta din ce in ce mai mica a pilotilor si luptatorilor de pe aceste aparate si care trebuiau "stimulati"... Explicatia mi se pare si mai marsava.
                     
                       Astazi, foarte aproape de frontierele Romaniei, aproape ca se aud bocancii soldatilor marsaluind spre Crimeea. Iar daca distanta este prea mare ca sa se auda distinct zgomotul blacheurilor, geamatul senilelor se aude foarte limpede. Cine este de vina, cine a aruncat prima piatra, de ce civilii din Kiev au raspuns la violentele politistilor si mai ales de unde aveau arme de razboi niste oraseni oarecare, cum de s'a format asa de repede un guvern si cat de demni de incredere sunt acestia, cine i'a grabit sa faca o tampenie atat de mare incat unul dintre primele acte politice adoptate a fost interzicerea folosirii limbilor minoritatilor si a drepturilor special pe care acestia le aveau?... sunt numai cateva dintre intrebarile la care Europa ar trebui sa gaseasca rapid raspunsuri, din moment ce se erijeaza in politistul ce dirijeaza circulatia stand in mijlocul intersectiei!
                        In momentul acesta plin de tensiune, cand armele inca  tac si politicienii de pretutindeni vor sa lase impresia ca sunt in cautare de solutii, sper ca soldatii rusi si cei ucrainieni nu picteaza de zor imagini cu fete despuiate pe cartusele care asteapta nerabdatoare sa intre in chiulasa.

                         Haide sa profitam de acest moment de pace, sa speram ca razboiul din Crimeea nu va avea loc si sa urmarim magnificele fete pictate de Robert McGinnis. Robert McGinnis?... Probabil ca nicio Istorie a Artei nu l'a pomenit inca... Un pictor si ilustrator American, cu o maniera foarte personala de a reda atmosfera tablourilor sale... Este foarte cunoscut pentru posterele cu James Bond din anii '60, afisele de la "Breakfast at Tiffani's", "Barbarella", "Modesty Blaise", "How to Steal a Million"...
 
 















 
 
   

4 comentarii:

  1. un curios aflat întamplator aici5 martie 2014 la 15:43

    intrebare de nepriceput către priceputi: maestrul ăsta lucrează după fotografie?

    RăspundețiȘtergere
  2. Pe Robert McGinnis nu l'am "prins" tragand cu ochiul la fotografii cu fete frumoase! Sunt insa convins ca picta deopotriva dupa modele dar si dupa fotografii, conform unei traditii pe care pictorii americani de pin ups au statornicit'o inca din anii '20. In 2012, luna Octombrie, am publicat doua pagini despre acest subiect in care am facut cunoscute o multime de tablouri celebre cu Pin Ups, fiecare lucrare avand alaturi fotografia care a inspirat'o: "The Girl Behind the Picture" si "Another Girl Behind the Picture"...
    Robert McGinnis este un mare artist care a stiut, chiar si atunci cand a lucrat dupa poze sa'si impuna stilul aparte in fiecare dintre tablourile sale. Pentru posterele cu James Bond fireste ca s'a folosit de fotografii cu Sean Connery si partenerele sale feminine, la fel pentru toate afisele de film pe care le'a realizat incepand cu anii '60. Interpretarea grafica a siluetei lui Audrey Hepburn va deveni un reper cult, care va marca profund intreaga imagistica publicitara din anii '60...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. curiosul de mai sus6 martie 2014 la 11:29

      mulțumesc pt informații, foarte interesant!

      Ștergere
  3. Băiatului ăsta îi plăceau slăbănoagele! Gusturile mele sunt mai balcanice,... trebuie să ai pe ce pune mâna la o femeie!

    RăspundețiȘtergere