miercuri, 23 aprilie 2014

Miorita Bucalaie si Greierasul Jiminy

      
                 Cristos a Inviat !...
                 Bunule Prieten, am avut nevoie de numai cateva clipe de singuratate si am intarziat sa'ti raspund la urarile tale calduroase. " Non, je ne suis jamais seul avec ma solitude"... cauta sa ma convinga de fiecare data cand il ascult Georges Moustaki si uneori, cu vocea lui de evreu ratacitor sau de pastor grec, aproape ca reuseste sa ma convinga. De fiecare data revin insa in agora galagioasa si astept cu infrigurare dialogul pe care'l purtam ocazional, atunci cand suntem de acord asupra unei perspective sau si mai interesant, atunci cand punctele noastre de vedere sunt divergente. Am nevoie de acest gen de dezbateri nu fiindca sunt un scandalagiu artagos (ceea ce nu este foarte departe de adevar!), ci pentru ca am ajuns la varsta cand "mecanismul gri" incepe sa dea semne de oboseala... Din pacate, intreaga societate pare sleita de puteri iar toate mijloacele media parca si'au dat mana ca sa ne siluiasca imaginatia. Telecomanda a devenit o prelungire aproape naturala a bratului, telefonul mobil este indispensabil ca sa ne comunicam orice cacastiut neimportant iar tabloidele ne ofera generoase, subiecte de mestecat pe saturate...
                 Refuz sa marsaluiesc ordonat si sa ma predau fara rezistenta ( sper ca opozitia mea sa nu fie un circ in genul gainii fugarite de cocos si care gandea profund :"Daca stau, zice ca's curva!... Daca fug, zice ca's proasta!... Asa ca, mai bine ma impiedic!!!"). Il admir pe Roger Waters care la 50 de ani  in "Amused to Death" scria "The Bravery of Being Out of Range"...






                                                     " Pe-un picior de plai,
                                                     Pe-o gură de rai,
                                                     Iată vin în cale,
                                                     Se cobor la vale
                                                     Trei turme de miei
                                                     Cu trei ciobănei
                                                     Unu-i moldovean
                                                     Unu-i ungurean
                                                     Şi unu-i vrâncean"...

                        Cine ar putea sa uite vreodata balada mioarei grijulii si a ciobanasului fatalist?... Fiecare dintre noi am buchisit'o, ne intreceam care stie mai multe versuri si care o recita cu mai mult patos, fie pentru o nota mai mare sau doar pentru ca o coarda sensibila dinlauntrul nostru vibra atat de melodios la auzul acestor cuvinte magice...
                        "Miorita" sau emblema sufletului romanesc... Acel suflet forjat de "Spatiul Mioritic" al lui Lucian Blaga : cuprinsul constituit din dualitatea Deal - Vale... Deziluzie - Speranta...
                        Cat de frumos ne explica mesajul dl. profesor Macarie, cel care candva, la "Tonitza", stia totul despre limba si literatura Romana !...
                        Dar vai, am intrat prea repede in viata si m'am trezit intr'o lume grabita, deloc dispusa sa'si piarda timpul cautand raspunsuri si gasind solutii! Traind in jungla de asfalt, blocurile mi'au obturat orizontul, ascunzandu'mi spatiul mioritic de care sufletul meu avea atata nevoie ca sa se formeze... M'am transformat prea repede intr'un cinic iar resemnarea ciobanasului a devenit o stare pe care o inteleg tot mai greu... Iti vine sa crezi ca in ultima vreme am ajuns sa asimilez Miorita nationala lui Jiminy Greierasul, personajul din "Pinochio" sau altfel spus, Constiinta papusii de lemn, neascultatoare si inconstienta?

                       "Miorita" este un fenomen pe care nu'l putem ignora. Este imaginea noastra din oglinda pe care fiecare dintre noi o vede altfel, functie de starea lui sufleteasca sau de calitatea sticlei. Ani de zile nu am realizat ca m'am privit in oglinzi deformante, ca la balci...
                        Pe 1 IUNIE este "Ziua Copilului". Copilul, fiinta nevinovata pe care Avram ( Ibrahim, Abraham) in netarmurita sa dragoste fata de Dumnezeu, a vrut sa'l aduca ofranda pe varful muntelui. In ultimul moment, incredintat de fidelitatea lui Avram, bunul Dumnezeu ii opreste mana cu cutitul, care se pregatea sa dea lovitura fatala si ii pretinde drept sacrificiu un MIEL, un alt simbol al puritatii si nevinovatiei... O mioara...
                         Propun ca de 1 IUNIE sa celebram deopotriva "Ziua Mioritei", o sarbatoare pe care emblema sufletului romanesc o merita cu prisosinta.
                         Prietene, astept ca impreuna sa omagiem cum se cuvine acest eveniment. Depinde doar de noi ca o actiune ce ar putea sa treaca neobservata sa devina un reper national! Ce astept de la tine?... Pai, interpretarea pe care o dai acestei nemuritoare balade, in desen, vers, fraza, idee sau sunet..
                        Pericolul cel mai mare care ne pandeste este indiferenta. Sa nu'i lasam sa ne uniformizeze bietii nostri creierasi! Reactioneaza!... Chiar daca am uitat sa desenam... am uitat sa judecam... am uitat sa protestam... am uitat sa socializam inteligent... am ramas totusi cu... cu... cu coloana vertebrala, cam garbovita ce'i drept, dar ce, Turnu' din Pisa nu sta si el intr'o rana de atata amar de vreme si tot de sus ne priveste?...
                        Astept cat de repede se poate versiunea ta despre MIORITA BUCALAIE, pe adresa  ivasorion@gmail.com .
                         Si fiindca timpul este foarte pretios, incearca sa concentrezi minunata ta viziune intr'o "fraza" cat mai concisa.
                          
                      ... Si ca un preambul, mai sus am selectat 2 "viziuni" ale mele despre mioara...
        
              
                    ... Si 2 oite barsane desenate de Mircea Arapu!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu