Hai sa vorbim despre lumea in care traim!... Despre B.D., muzica sau filmele care m'au influentat si sper sa'ti placa si tie. Sunt povesti care nu si'au mai gasit locul in "THE DARK SIDE OF LEE IVAS ANGHEL"...
vineri, 10 ianuarie 2014
Ecoul "Asterix"
Criza care ne'a insfacat de turu' pantalonilor, ca un bull dog din desenele animate ce nu ne va da drumul prea curand, a facut victime si in banda desenata. Pe unul dintre cele mai frumoase bulevarde din lume, Champs- Elysees, era cea mai mare librarie pe care am vazut'o vreodata : Virgin Megastore Paris! De fapt, o librarie magazin universal gigantic, in care puteai sa'ti petreci fara probleme o zi intreaga, riscul de a te plictisi fiind exclus. Un etaj intreg era pentru filme si muzica, iar un altul adapostea banda desenata. Aveau atat de multe albume incat, chiar daca erau foarte bine sistematizate, mai indicat era sa apelezi la unul dintre librari daca te aflai in cautarea unui titlu anume! Vorbesc la trecut pentru ca libraria Virgin din Paris nu mai este decat o amintire pentru cei care au cunoscut'o. Acum, cand strabati trotuarele elegantului boulevard si treci prin fata cladirii care adapostea candva cea mai grozava librarie, privesti doar un sir lung de ferestre uriase si vitrine goale. Tot asa, magazinele FNAC si'a restrans foarte mult raioanele unde se comercializa banda desenata. Daca inainte de criza era aproape imposibil sa lipseasca un titlu dintr'o serie populara, acum iti este greu sa gasesti macar unul!
Editorii s'au agatat insa de o alta forma de negot cu carte, incercand sa salveze o arta atat de minunata, aflata in agonie. Astfel, seriile mari de banda desenata (candva faruri pentru generatii intregi de cititori, acum deveniti adulti ) au fost scoase de la naftalina, pieptanate si au fost puse la "produs". "Thorgal", o serie aflata la jumatatea drumului intre istorie si S.F., de Rosinski si Van Hamme, a incaput pe mainile a mai multor echipe de artisti, care cauta sa rentabilizeze la maximum un succes care cine poate sti cat va dura?... La fel s'a intampla si cu seria lui Vance & Van Hamme, "XIII", o serie care s'a ramificat in mai multe produse (lamaia tre' stoarsa pana la ultima picatura, nu'i asa?)... Odata cu plecarea lui Fournier de la comenzile seriei "Spirou & Fantasio", Dupuis si'a dat O.K.-iul pentru exploatarea la "sange" a potentialului detinut de universul Spirou... "Blake & Mortimer" este o alta serie la care se lucreaza in mai multe schimburi. Numarul de albume originale, desenate de Jacobs a fost depasit de mult de cele imaginate de o adevarata industrie pusa la punct de un editor descurcaret!... Tot asa, seriile "Lucky Luke", "Marsupilami", "Alix" si cate or mai fi!... ramificate in mare graba, pentru o recolta mai bogata...
Este o metoda imprunutata de peste Ocean, unde artistul nu este decat o piesa dintr'un organism gigantic, un organism ciudat unde fiecare traieste in simbioza cu ceilalti dintre partenerii sai de afacere. Desigur, este o metoda mult mai eficienta iar daca (.) coordonatorul proiectului este un tip capabil, exista toate sansele ca "produsul" sa apuce sa muste o parte din piata. Iar profitul trebuie facut foarte rapid, caci publicul este intr'o permanenta miscare, vesnic in cautarea unor noi "produse". Statornicia si fidelitatea cititorului de altadata sunt notiuni de domeniul trecutului. Disparitia revistelor saptamanale a fost primul semnal de alarma pentru editori. Tot la fel ca si in muzica ( unde exista Hit-uri de un sezon sau formatii cu un singur succes, dupa care dispar pentru totdeauna ) sau la televiziuni (unde serialele fac mari audiente pret de cateva sezoane, dupa care cad intr'o uitare absoluta ), editorii de banda desenata au realizat ca succesul este un eveniment "sezonier". Rabdarea cu care un cititor de acum 60 de ani astepta un an si cateva luni ca sa se'ncheie o aventura a lui "Tintin", de pilda, a disparut din pacate.
Editorul incearca sa aplice acelasi mecanism si in cazul fenomenului "Asterix". Pentru o serie de "familie", Asterix s'a bucurat de o longevitate iesita din comun: 54 de ani! Desigur, exista nume de eroi care se bucura de o popularitate la fel de mare, avand si mai multi ani pe raboj: Mickey Mouse, Donald Duck, Popeye the Sailor Man, Superman, Batman, Spirou... Deosebirea este ca toate aceste personaje au incaput pe mana unor trusturi, a unor producatori profesionisti, astfel ca aproape nimeni nu'si mai aduce aminte de numele artistului original si de intentiile lui initiale ( cine mai stie cine au fost Ub Iwerks, Carl Barks, Segar, Shuster & Siegel, Bob Kane sau Rob Vel ?...).
Goscinny & Uderzo au reusit o creatie atat de profunda si aproape de sufletele noastre tocmai pentru faptul ca toate scenariile si toate plansele au fost "nascute" in singuratatea unui atelier, tot asa cum un mare pictor nu simte nevoia unui public atunci cand gandeste ceea ce va deveni o capodopera...
Ultimul album Asterix este inceputul unei industrii. Desigur, vom rade, ne vom distra, caci masina de zmuls zambete functioneaza! A fost verificata de atatea ori! Si in cazul ca ar putea sa dea un mic rateu, nu'i nicio suparare: se va pune banda cu rasete din off! Functioneaza la pefectie in orice serial, indiferent cat de tampit ar fi el!...
Pentru mine, ultimul Asterix nu este un motiv de bucurie... Probabil ca ai fost si tu la munte. Ai fost viteaz, ai urcat pe carari uitate, printre brazii inalti, ai gafait, regretand confortul scaunului tau de la birou, dar in final a meritat : ai ajuns intr'un loc deschis iar in fata ta se deschidea un labirint format din ceilalti munti. Si atunci ai strigat... Tare, cat te tineau plamanii. Iar muntii din fata ta ti'au raspuns... o data... si inca o data... si inca o da.... Cred ca asa s'au simtit in 1959 Goscinny si Uderzo, cand prima plansa din Asterix s'a nascut. Din varful muntelui, cei doi au slobozit un chiot pe care muntele l'a intors, si iar l'a intors... Ecoul "Asterix" nu se mai aude... sau poate urechile mele batrane nu mai aud atat de bine...
Expozitia "Asterix" organizata de BNF din Paris este o mare reusita. Dincolo de ingenioasa prezentare a universului imaginat de Goscinny & Uderzo (cu imagini foarte bine alese si marite la scara vizitatorului, astfel incat simti ca devi personaj in lumea lui Asterix, cu gadget-uri interactive care'ti verifica cunostintele despre aceasta serie...), pe simeze ai ocazia unica sa vezi zeci de planse originale si de desene , aflate in diferite faze de executie. O sansa fabuloasa ca sa te apropi atat de mult de mana Maestrului!...
Obelix si porcii mistreti!...
...Albumele cu Asterix facute de Uderzo dupa moartea lui Goscinny... Primele 4-5 sunt destul de aproape de valoarea albumelor pe care cei doi le'au facut impreuna...
Asterix este editat pretutindeni in lume... Pretutindeni? Nooo, o tarisoara rezista inca eroic in fata invadatorilor, jurandu'se ca in viata ei nu va bea cervoise (adicatelea, bere!) cu Asterix! Din pacate... De pe panoul cu tarile care au fraternizat cu fenomenul Asterix, Romania lipseste si crede'ma, nu sunt deloc mandru!...
In continuare copertile unor albume cu care Goscinny & Uderzo si'au incercat norocul, inainte de Asterix. Ani de zile, norocul nu le'a suras deloc...
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
De la Disney încoace, nimic nu este mai genial decît Asterix și Obelix!
RăspundețiȘtergereDoamna din ultima fotografie, alături de legionarul roman, este soția lui Uderzo sau Goscinny?...
RăspundețiȘtergere