vineri, 20 decembrie 2013

Propaganda & Chewing gum

                   Zilele trecute Alin, un prieten de retea, foarte bun cunoscator si analist al comicsurilor clasice americane, remarca in "Speed Burn Story" (un articol in care ma refeream la "naratiunea accelerata", marea inventie narativa din B.D. a lui Harvey Kurtzman) o fraza cu care nu putea fi de acord:   "...In Statele Unite, Harvey Kurtzman isi pregateste si el armele pentru razboiul care izbucnise in Coreea, razboi ce risca sa degenereze intr'un conflict planetar : isi ascute creioanele si se apuca sa scrie pe banda rulanta scenarii propagandiste pentru cele 2 reviste de care raspundea, "Frontline Combat" & "Two-Fisted Tales"...". Asa ca imi raspunde prompt:  "Multe dintre benzile de război ale lui Kurtzman sunt într-adevăr povești eroice dar..... nu cred că le face să fie propagandă." (comentariul intreg si foarte competent il gasesti in subsolul articolului susmentionat.)... El remarca aplecarea lui Harvey Kurtzman mai degraba spre descifrarea tragediei pe care o reprezinta razboiul, indiferent ca victimele acestuia sunt americani sau nord coreeni. Pana la un punct, sunt perfect de acord cu el: Kurtzman este un om "subtire", surprinzator de sensibil ca sa poata sesiza toate nuantele psihologice ale unui caz dramatic (iar scurtele sale povestiri sunt pline de astfel de situatii...). Pana la un punct...
                  Harvey Kurtzman este directorul a 2 reviste de la "EC Comics" care se vand foarte bine iar el stie ce se cauta pe piata. Publicul, trecut deja printr'un razboi mondial, se maturizase. Povestile eroice cu spadasini invincibili gen Errol Flynn sau dansatori lipsiti de grija cum era Fred Astaire, nu prea mai aveau spectatori. Acum la mare cautare erau intamplarile "rupte din viata". Preferate sunt filmele alb-negru, mai ieftine dar si mai expresive, atunci cand vine vorba sa arati mizeria de sub covoras... Este perioada cand la Hollywood staruri erau Marlon Brando sau James Dean, amandoi avand la activ cateva "dirty & heavy pictures"... Un regizor ca Elia Kazan devine vedeta, mai ales ca a colaborat intens cu Comisia Activitatilor Antiamericane, o comisie coordonata de senatorul Joseph McCarthy... Anii '50, o perioada tare murdara in istoria USA...  printre altele, americanii au fost implicati intr'un conflict de la capatul pamantului, in Coreea , unde generalul Douglas MacArthur, un fel de cow-boy intarziat era cat pe ce sa declanseze cel de'al treilea Razboi Mondial!...
                Kurtzman abordeaza povestile sale ilustrate dintr'o perspectiva adulta: eroii sai gandesc si au trairi profunde, asemenea personajelor din filme, chiar decupajul pa care'l propune el este inspirat din limbajul cinematografic... Insa faptul ca Harvey Kurtzman este un artist care gandeste mai mult si mai creativ decat contemporanii sai, asta nu ne poate face sa ignoram propaganda pro-americana pe care o face in publicatiile sale. Mai jos iti prezint cateva secvente din publicatiile sale, care'ti vor confirma "colaborationismul" lui Kurtzman. Acolo unde am avut posibilitatea, ti'am prezentat si versiunea in engleza...
Intradevar, americanii nu sunt niste "supermeni" (iti dai seama ce palma grea data peste ochii juniorilor americani sa faci o afirmatie de calibrul asta?!...), dar sistemul capitalist american isi datoreaza prosperitatea si progresul productiei neintrerupte! Asa ca haide sa fabricam la greu miliarde de cartuse (despre tancuri si avioane cateva povestiri mai tarziu, ca doar nu o sa epuizam dintr'odata tot arsenalul propagandistic!...) si ca sa mai indulcim putin mesajul, mai adaugam si cateva masini de spalat, pentru vremurile de pace ce vor veni!...
Ceva mai jos vei gasi cateva franturi dintr'un interviu cu Harvey Kurtzman, referitor chiar la "Thunderjet", povestirea din care am scos cateva secvente si in care artistul recunoaste ca scenariul i'a fost sugerat de Departamentul Aviatiei Militare Americane. Practic, o poveste la comanda, in care se sugereaza contribuabilului american ca tre' sa bage mana adanc in buzunar si sa cotizeze la bugetul armatei americane, aflate in ofensiva la capatul celalalt al pamantului! Mai mult, Kurtzman recunoaste indirect ca politica imperialista a USA din acel moment a fost o eroare, afirmand ca ceea ce el a scris parea sa aibe o justificare in acele vremuri... Altminteri, "Thunderjet" in afara faptului ca a fost atunci o poveste mobilizatoare si propagandista, astazi se citeste greu si pare lipsita de sens...

...In rest, dai cu nevoia de munitie si armament pe un front care nu'i spunea nimic americanului de rand!... Si cum crezi totusi ca Administratia de la Washington reusea sa scoata contribuabilului american creitarul de la pusculita???... Pai, prezentandu'i "Pericolul Rosu"!... Adica pe Ivan, comunistul care astepta cu naganul in mana, pitit dupa un fir de iarba, gata sa invadeze America in clipa in care cetateanul de rand nu va mai cotiza cu hartiile verzi la eforturile de razboi ale statelor americane!...



             O parte din interviul lui Harvey Kurtzman...

               Daca vei urmari filmele artistice americane dar si cele documentare, vei citi printre randuri ca USA si'a purtat razboaiele din toate colturile lumii cu bani imprumutati de la tot americanul de rand!... In perioadele cand guvernarea sau marele Capital hotara ca trebuie sa faca ordine in lume, trezoreria emitea obligatiuni sau bonduri, adica niste hartii care pe care patriotul american le cumpara iar statul avea obligatia sa i le rascumpere la un moment dat. Ce mai, o afacere ca la telal!... Pentru ca vanzarea  de "hartii" sa aibe succes, in strada, in filme, in spectacole, in reviste si ziare aveau loc adevarate panarame!...




Agresiunea mediatica asupra cetateanului de rand este evidenta, practic acesta fiind stigmatizat daca optiunea sa politica ar fi fost altfel decat de dreapta!



Pentru ca propaganda sa poata deveni o afacere este insa nevoie sa pregatesti mai intai terenul... Primul pas a fost, este si va fi trezirea unor sentimente de patriotism in fiecare cetatean, poate chiar de nationalism?...

  La scurt timp dupa ce politica McCarthy-sta a epurat toate posturile americane de radio si  TV, cinematografia  si teatrul de colaboratorii evrei, latrand din rasputeri ca pericolul rosu trebuie inlaturat, au fost infiintate niste oficine pe calea undelor, "Vocea Americii" si "Europa Libera", al caror scop era sa indeparteze ciuma rosie si din estul Europei. In State, democratia si evreii au castigat, fiecare fiind repus in drepturile sale legitime dupa ce senatorului Joseph McCarthy a fost indepartat cu un sut in cur....


De abia in timpul Revolutiei Underground din 1968, miscarea Hippy a reusit sa urneasca Administratia de la Washington din imobilismul in care intepenise de atata vreme... Rand Holmes, un epigon porcos al lui Wallace Wood, calca in picioare sabloanele patriotismului american, pisandu'se pe ele: o delegatie "aliena" venita pe Pamant cu intentii pasnice, este primita asa cum se cuvine de Aviatia Militara Americana!!!... "Mai intai tragi, dupa aceea explicatiile!", vorba dictonului...
Inca din 1923 Charlie Chaplin facea misto de tabuurile patriotarde ale americanilor in filmul "The Pilgrim"...

... Cum sa pui pe masa un tort care sa nu fie impodobit cu drapelul Americii?...
          Si raspunsul la ultima "provocare" a lui Alin: Referitor la "The Master Race" de Bernard Krigstein... "Speed Burn Story" are drept subiect si predicat "naratiunea accelerata". Niciuna dintre ilustratii nu este marcata cu ©, iar ceva informatii despre Krigstein ar fi lungit prea mult expozeul. Citatul din Krigstein este dat mai mult pentru reputatia de care se bucura povestea sa. Krigstein nu a fost niciodata un adept al acestei tehnici narative, care presupune dinamism, el fiind mai degraba un poet al imaginii. Personal, nu sunt de fel un admirator al stilului sau...

Un comentariu:

  1. Cred că este o diferență clară între posterele și lozincile propagandistice și ceea ce făcea în general Kurtzman. Chiar și între propaganda vădită Thuderjet. Între Superman și Batman zicând, cu zâmbetul pe buze, copiilor să cumpere obligațiuni de război și scenele de măcel din Kill! . Zic doar că se pare incorect să condamni toată opera sa pentru niște scăpări avute în plin mccarthyism și pentru că, nord-american fiind, era de partea Statelor Unite.

    De asemenea Contact! este puțin scoasă din context. Unul dintre personajele care vorbește despre supremația americanilor este prezentat ca un netot arogant însetat de sânge, iar cel din spatele său nu stă uimit la vederea tancurilor și aviației americane, cum ar sugera ordinea aleasă a imaginilor, ci la capacitatea lor de distrugere și costul războiului în vieți umane ce apare solemn chiar deasupra. Banda se încheie cu următorul pasaj care ironizează amar afirmațiile bombastice:

    ”The tanks lurch forward over the debris of broken stones and men! Overhead the planes roar through the sky, seeking new targets! Machines against men! Steel against flesh! And remember, if we believe in good, we can't go wrong."

    RăspundețiȘtergere