Astazi mi'ar face placere sa vorbim impreuna despre decupajul secvential si "caseta" din banda desenata. Daca decupajul unei povestiri in mai multe imagini ce retin momentele esentiale, poate fi comparat intr'o anumita masura cu story-board-ul unui film ( personal insa cred ca banda desenata este anterioara aparitiei story-board-ului!...), in schimb "casetele" nu datoreaza nimic nici cinematografiei, nici altei arte!... Cu forme rectangulare, circulare sau aleatorii, cu contur trasat cu linia, compasul, mana libera sau pur si simplu fara contur!... "caseta" reprezinta "celula de baza" o oricarei benzi desenate!...
Cu aproape un secol si jumatate in urma Wilhelm Busch, un artist german, era cu cativa pasi inaintea celebrelor "Imageries d"Epinal", mai ales prin decupajul alert pe care'l practica in plansele sale dar si prin subiectele mult mai pasionante decat originalul francez. Personajele sale "Max und Moritz" vor inspira banda desenata de pretutindeni. Chiar daca conturul casetei este absent, decupajul secvential este evident iar scurtele sale povestiri sunt foarte bine ritmate
In plansa de mai jos, Busch este de un avangardism remarcabil: Povestea este structurata pe 3 "stripuri", de fapt fiecare "strip" reprezentand un nivel al casei iar conturul fiecarei imagini este asigurat de peretii casei!...
O suta de ani mai tarziu, Will Eisner il descopera pe Wilhelm Busch si ii aduce un omagiu in aventurile lui "Spirit", celebrul sau personaj...
Un gag intreg este construit pornind de la premiza ca personajele sunt constiente de faptul ca evolueaza intr'o lume conventionala ( este un gag imprumutat din probabil cea mai spumoasa si inventiva comedie realizata vreodata, "Hellzapoppin", un film realizat la Hollywood in 1941: personajele realizeaza ca sunt prizonierele cadrului cinematografic si incearca sa urce sau sa coboare in imaginile alaturate!...). Achille Talon si vecinul sau Lefuneste incearca sa restabileasca echilibrul plansei in care apar saptamanal. Bineinteles, totul devine un haos total!...
Doua minunate planse de Gotlib, cu Gai Luron si complicele sau Jujube, pe care le'am mai folosit candva pentru a ilustra un articol cu un subiect diferit. Este un gag total, in care Gotlib ne face partasi la "culisele" unei benzi desenate, un fel de "the making of" ca'n cinematografie. Cele 2 personaje, constiente ca evolueaza intr' un univers factice, incearca fiecare dupa puterile sale, sa restabileasca armonia cu care cititorul fusese obisnuit!...
Dar gagurile de mai sus ale lui Greg si Gotlib, realizate prin anii '60, au o sursa venerabila de inspiratie : Plansele realizate cu peste 60 de ani in urma de Winsor NcCay!...
Pe "Little Sammy" stranutul il apuca din senin si doamne fereste sa te afli in raza sa de actiune! Aflat in plina actiune, Sammy reuseste sa distruga chiar si caseta in care'si duce veacul!!!...
In alta serie desenata de McCay, "Dream of the Rarebit Fiend", un cetatean nu'si gaseste somnul caci caseta si fundalul incep sa se dezlipeasca si se preling pe el!...
In "Little Nemo in Slumberland" Winsor McCay desfiinteaza orice bariera conventionala si isi lasa personajele libere, astfel incat acestea devin constiente de limitele cadrului in care evolueaza. Nemo si tovarasii sai sunt infometati iar literele din titlul "Little Nemo in Slumberland" par atat de apetisante!... Neavand cum sa ajunga la ele, ei rup o linie din chenar si incep sa scuture literele!!!
In alta minunata povestire, decorul incepe sa dispara in jurul personajelor, inclusiv podeaua astfel incat la un moment dat prietenii lui Nemo se prabusesc in gol. Little Nemo reuseste sa ramana in echilibru pe linia de jos a chenarului dar nu pentru multa vreme. Caseta cedeaza din cauza greutatii sale si se mototoleste peste el, ca orice bucata de hartie!!!
Cand Little Nemo isi apera onoarea in fata lui Flip intr'o partida de box, loviturile lor ratate incep sa sfasie decorul!!!...
60 de ani mai tarziu, Greg reia gagul lui Winsor McCay in "Achille Talon"... |
Tot la McCay, caseta traditionala devine un cilindru, in care personajul se invarte ca o veverita!!!... |
Daca povestea incepe cu o scrisoare, negresit urmatoarele casete vor avea forma de timbre!...
Mult mai tarziu, atunci cand personajul sau fetis "The Spirit" devenise aproape o amintire, Eisner incepe o serie lunga de povestiri, un fel de "Felii de viata". In toate plansele sale ritmul narativ explodeaza, chiar daca scenariul nu este de actiune! Casetele clasice dispar aproape cu desavarsire iar imaginile curg una din alta, fara ca sa se piarda cursivitatea ...
Will Eisner, poate cel mai mare narator B.D. ...
La randul sau, Gal uimea prin precizia detaliilor din desenele sale aparute in primul numar din "Metal Hurlant" in 1975, toata lumea benzii desenate. Decupajul sau indraznet, aparent clasic si linistit, era foarte bine ritmat...
Despre caseta din banda desenata mai sunt foarte multe de spus. Restul, poate altadata...
sunt mare amator de comicsuri, dar treaba cu cadrul imaginii și semnificațiile lui n-am remarcat-o până acum. Nu-i rău deloc....
RăspundețiȘtergere