duminică, 17 ianuarie 2016

Pif, un cățel de buzunar

     Formula pe care au inventat'o cei de la "Pif" (o pagină cu un gag avându'l drept erou pe unul dintre personajele populare din revista- mamă săptămânală, alternată cu o pagină conținând un joc simplu și instructiv) a funcționat de minune. Foarte curând, Pif, primul erou ce va avea parte de mini-albumele POCHE, va trece de la apariții trimestriale, la un ritm mai alert, putând fi întâlnit lunar în chioșcurile de ziare ( Gagurile erau reluate din cotidianul "L'Humanite"- o altă publicație a Partidului Comunist Francez- în care apăreau înca din 1948, sub forma unui strip alcătuit din 3-4 casete imaginate de Cabrero Arnal, părintele acestui personaj carismatic; la scurt timp, din motive de sănătate, acesta va preda ștafeta lui Roger Mas)  Formula magică a cucerit piața, consecința imediată fiind multiplicarea titlurilor editate de Ed. Vaillant. Personajele cele mai bine situate în referendumurile anuale pe care orice revistă respectabilă le propunea cititorilor săi, vor deveni vedetele propriilor "POCHE". La scurt timp după Pif, vor apărea noi titluri: "Placid & Muzo Poche", "Arthur Poche", "Pifou Poche", "Group- Group Poche", "Totoche Poche", "Gai Luron Poche", "Les As Poche", "Nasdine Hodja Poche"... Formula nu este însă infailibilă. După câteva numere publicate, editorii renunță la "Group- Group Poche", un mini-album ce nu a stârnit entuziasmul micilor cititori (Group-Group este un personaj imaginat de Ramon Monzon pentru revista "Vaillant"- format mare, un erou foarte inspirat de "Marsupilami", animalul ciudat pe care îl creeaza într'un moment de grație Franquin, pentru a diversifica universul lui "Spirou si Fantasio"... Astfel, dacă "strigătul de lupta" al lui Marsupilami este "Houba, houba!", Group- Group se mulțumește cu "Group group!". Dacă Marsu are blănița însemnată cu mici pete negre, ca la pointeri, Group- Group este vărgat ca o zebra...). Tot așa se întâmplă și cu "Nasdine Hodja Poche"... Deși foarte palpitante, se pare că cititorii preferă aventurile eroului musulman în revista "Vaillant, le Journal de Pif".
 




    Jacques Kamb imaginând un gag în bandă desenată pentru o publicitate la "Pif Poche"...
















           Afacerea Poche este foarte bine gândită: pentru păstrarea mini-albumelor, editorul propune cititorilor o mini-bibliotecă de plastic, pe care o poți obține la schimb cu două viniete decupate din oricare două albume Poche!

      Încă o dovadă că afacerea este rentabilizată până la capăt: Mini- albumele rămase nevândute sunt legate câte 3 și sunt propuse pentru un preț mai mic!...

       (va urma)...

3 comentarii:

  1. A fost una dintre bucuriile copilăriei mele, era cadoul pe care mi-l doream mereu. Cred că și dimensiunile minialbumului mă făceau să-l îndrăgesc atît - eu mic, el mic. Îl strecuram pe ascuns în ghiozdan ca să-l pot analiza la școală cu colegii. Părinții mei făceau eforturi ca să-l găsească, știind cît de mult îl doresc. N-am habar de unde îl procurau. Mai am cîteva exemplare în bibliotecă. Nu prezintă nici un interes pentru nepoțeii mei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mult mai dramatic este ca majoritatea benzilor desenate publicate inainte de sfarsitul anilor '80 nu mai prezinta niciun interes pentru noile generatii (fireste, vorbesc despre marea banda desenata produsa in Statele Unite si in Europa de Vest). Pentru fenomenul acesta aparent inexplicabil nu am fost capabil sa gasesc decat o singura explicatie logica...
      Inceputul anilor '90 au insemnat "liberalizarea" imaginii fotografiate si filmate. Daca doar cu niste ani in urma obtinerea si stocarea unei imagini necesitau o anumita cheltuiala,acum imaginea "la purtator" devine un drept al oricui. Dezvoltarea camerelor foto si de filmat digitale, asociata cu scaderea incredibila a pretului la noile home computer au permis utilizatorilor sa aibe acces la imaginea de orice fel.Adevarata revolutie sau cireasa de pe tort, a fost transformarea Internetului intr'un bun popular. Toate aceste mecanisme au permis oricaruia dintre noi sa priveasca in cateva secunde efortul a zeci de generatii precedente, in evolutia imaginii, fie ea desenata, pictata, filmata sau band-desinata...
      Explozia aceasta de informatie nu a putut sa fie procesata, dat fiind cantitatea dar si calitatea materialului, ce se cer analizate si de'abia apoi insusite. Prin urmare, noile generatii in lipsa de timp,au preferat sa faca "tabula rasa", repornind totul de la zero. Din pacate, cum in viata intotdeauna este nevoie de un model, cel care s'a impus pe plan mondial este cel japonez (am spus din pacate, pentru ca acest tipar, aceasta matrita este atat de indepartata de spiritul si educatia europenilor, dar si americanilor)...

      Ștergere
  2. Am găsit la un anticariat din Cluj câteva Pif-poche în stare foarte bună la prețul de 2 (doi) lei/buc. Tentația imediată a fost să le cumpăr pe toate, în amintirea vremurilor trecute. Apoi mi-am zis: La ce bun?

    RăspundețiȘtergere