Pentru o lume atat de pragmatica, cum se'ntampla sa fie zona Europei Occidentale si a Americii de Nord (o lume angaja intr'o cursa in care marele premiu se numeste Profit), restul tarilor ce au pierdut startul in Marea Intrecere nu inseamna altceva decat simple destinatii exotice... Ce alta semnificatie are pentru turistul mediu occidental zona Caraibelor, Cuba, Mexicul, America de Sud, nesfarsite tari din Africa si zona araba (in aceasta parte a lumii visul americanului mediu in cautare de exotism s'a transformat in cosmar) sau coasta de Vest a Pacificului?... Imbacsit de ritmul lipsit de neprevazut in care se scurge viata sa pana la pensie, in cadenta monotona a dictonului "Metro, Boulot, Dodo", nu este de mirare ca omul occidental este atat de surprins atunci cand in alta parte a lumii descopera intregi zone din viata cotidiana ce au scapat de sub controlul autoritatilor.
Strabatand Romania intr'un automobil impreuna cu niste prieteni francezi, atunci cand foamea ne'a tras de urechi am parcat masina pe dreapta si pe o poienita cum numai in vise gasesti, am intins o patura si am scotocit linistiti in cosul cu merinde... Cand am fost oaspetele lor in Franta, am constatat ca acolo dejunul exotic nu prea era posibil: aproape fiecare palma de pamant era "controlata". In definitiv, nu trebuie sa traiasca si carciumarii?... Bruno, un alt amic francez se lauda acasa cum si'a petrecut vacanta intr'o gospodarie romaneasca, carand cu lopata balegarul din sopronul vitelor si spalandu'si in ligheanul cu apa rece, mainile intepenite de munca... Inca te mai indoiesti ca Romania este o destinatie exotica?...
Nostalgia americanului pentru vacantele de altadata din Cuba aproape ca este explicabila: un adevarat paradis terestru, aflat la o aruncatura de grenada de coasta Statelor Unite si cu niste preturi pe care si ultimul parlit american si le putea permite! Vecinul din sud al U.S.A., Mexicul, se afla oarecum in aceeasi situatie: o tara saracita, fiindca nu stie cum sa'si exploateze propriile resurse naturale, cu minunate peisaje exotice, cu soare ceva mai generos si muuult mai ieftin decat in Hawaii si cu fete frumoase la pret de dumping. In anii '60, cand valurile de emigranti mexicani nu reprezentau inca o problema pentru marea natiune de la Nord, Mexicul era considerata o destinatie ideala de vacanta (aminteste'ti "Fun in Acapulco", filmul din '63 cu Elvis Presley!)...
Agentiile de turism si deopotriva fabrica de vise de la Hollywood, au inundat piata media cu sabloane ce se vor rezumate ale unor lumi exotice, destinatii de vis pentru clientul mediu : viata de zi cu zi in Mexic se scurge intre interminabile distractii si "siesta" obligatorie; toate fetele de la sud de Rio Grande sunt creaturi de vis, gata sa se arunce in bratele celui dintai yankeu iesit in cale; orice mexican ce se respecta nu poate fi altfel decat grasut, de statura mica, cu mustata si nedorind nimic altceva pe lumea asta decat sa'si serveasca cu devotament stapanul, asemenea unui Sancho Panza; in situatia in care figurantul mexican nu corespunde tiparului descris mai sus si este inalt, lat in umeri, cu cartusierele impletite pe pieptul paros, cu prviri crancene... atunci inseamna ca avem de'a face cu un bandido... cu un desperado...
La randul ei, banda desenata a preluat sabloanele popularizate in filme si in prospectele turistice. Intotdeauna, figurantul mexican este un personaj exotic, ce isi presara monologul cu expresii sau cuvinte in spaniola, pentru a reda culoarea locala: "gringo", "muchachos","hombre", "amigo", "carajo", "tonto", "maldito", "caramba" si altele asemenea vin sa intregeasca atmosfera exotica in care evolueaza eroii...
Articolul de astazi incepe cu cateva desene magnifice ale lui Hermann, extrase dintr'un album scris de Greg pentru seria "Bernard Prince ( ©Ed. Le Lombard, Greg & Hermann ). Povestea se'ntampla intr'un stat imaginar, Coronado, insa paralela cu Mexicul este evidenta. O tara plina de "peones" adusi la sapa de lemn, convinsi ca singura cale pentru a scapa de saracie este sa faca "la revolucion"...
Imaginea cu care debuteaza articolul este un montaj facut de mine, pornind de la o ilustratie de Hermann...
Din cea mai buna serie de banda desenata western, "Blueberry" sau "Fort Navajo", asa cum se numea in anii de debut, nu putea sa lipseasca figuratia mexicana: "bandidos" ce nu stau mult pe ganduri cand au o "maceta" in mana si tre' sa te scape de griji... "rurales" sau trupele regulate ale armatei mexicane, toti corupti pana la urechi... "peones" toropiti de arsita, intotdeauna facandu'si "siesta"... © Ed. Dargaud, Charlier & Gir
Primul "Pancho" apare in 1951 in superba serie a lui Jose Luis Salinas, "Cisco Kid" si stabileste pana in cele mai mici detalii sablonul ce va fi aplicat timp de cateva decenii, pentru prietenul mexican al eroului...
Celalalt Pancho, imaginat in 1954 de Jije, camaradul simpatic si viteaz al lui Jerry Spring... © Ed. Dupuis & Jije
Nelipsitele lovituri de stat si mini-revolutii...
Nelipsitele plutoane de executie...
Sancho, mexicanul rotofel ce il insotea la un moment dat pe Teddy Ted, eroul dezvoltat de Lecureux & Forton pentru revista "Pif"... Daca te descurci in franceza, te va amuza copios felul cum se chinuia Lecureux sa stalceasca monologul lui Sancho, pentru a sugera cititorului ca are de'a face cu un mexican!...
Bandidos...
Santiago, un "bandido" mai "peligroso" decat un "crotales"...
Lucky Luke este eroul pe care l'a imaginat Morris in 1946, dar Goscinny este cel care a ridicat foarte mult nivelul valoric al seriei, in momentul in care a inceput sa scrie scenariile...
© Ed. Dupuis, Dargaud, Goscinny & Morris
Cei doi geniali autori nu pierd nicio ocazie ca sa ironizeze "siesta" made in Mexico...
Un gag de zile mari pe care Goscinny nu ezita sa il repete...
"Durango", Yves Swolfs si westernul spaghetti...
"Sammy", Cauvin & Berck si plutonul de executie...
(va urma)...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu