Mult mai tarziu, cinematografia a preluat miturile literaturii romantice, demonstrand ca romantismul nu are varsta si nici nu este legat doar de o epoca anume. Modelul Dracula propus in 1931 de regizorul american Tod Browning si intruchipat de actorul Bela Lugosi este si astazi viabil, iar imaginile vechi de mai bine de 80 de ani inca sunt capabile sa rascoleasca spaimele noastre ascunse... In acelasi an si pentru acelasi producator- Universal Pictures, James Whale imagineaza un alt reper important al filmelor "de groaza", inspirat din literatura romantica: "Frankenstein", in care monstrul este interpretat de Boris Karloff. Inca o data, "recuzita"folosita in constructia unei opere romantice (copacii torsionati aflati in pragul toamnei, relieful rascolit si framantat, cerul acoperit de nori amenintatori si brazdat de fulgere rau- prevestitoare...) va fi reciclata in cea de'a 7a arta nu atat pentru idealizarea realitatii, una dintre finalitatile artei romantice, cat pentru rascolirea ancestralelor spaime acumulate in genele fiecaruia dintre noi, de'a lungul timpului. Chiar si in adaptarea cinematografica din 1939 a unui reper al literaturii romantice engleze, romanului "Wuthering Heights" ("La Rascruce de Vanturi") de Emily Bronte, o drama plina de romantism, natura dezlantuita este inchipuita cu accente foarte apropiate de ceea ce numim in mod curent "film horror". Acelasi fenomen poate fi constatat in aproape toate filmele la care a lucrat Jean Cocteau, fie ca e vorba de "L'Eternel Retour" sau de "La Belle et La Bete"...
Mult mai tarziu, adica atunci cand devine o arta ce se adreseaza deopotriva copiilor si adultilor, banda desenata se lasa si ea ademenita de nurii romantismului. Primul care a inteles importanta implicarii subiective si afective a artistului in demersul sau creativ a fost fara indoiala Hugo Pratt iar eroul care i'a permis cel mai bine sa sublimeze idealurile pe care le propune, a fost Corto Maltese. Un personaj eminamente romantic, Corto Maltese, un romantic incurabil dispus sa'si cheltuiasca si cea din urma picatura de energie pentru o cauza pierduta dinainte, a marcat prin amprenta sa tipologica banda desenata din Europa dar si de aiurea pentru totdeauna (dar mai multe despre Corto Maltese si idealurile pierdute si regasite intr'un articol viitor)... Paradoxal, mult romantism poate fi intalnit si la un alt mare autor B.D., Philippe Druillet, un francez care prin aventurile galactice ale eroului sau Lone Sloane, a influentat definitiv imagistica genului S.F. si Heroic Fantasy de astazi, incepand cu nesfarsitul ciclu al lui George Lucas, "Star Wars". Druillet il citeaza grafic de mai multe ori pe pictorul elvetian Arnold Bocklin, reinterpretand singurul tablou celebru al acestuia "Die Toteninsel" sau "Insula Mortilor", o alegorie plina de simbolism si romantism...
© Ed. Glenat, Balac & Yslaire
...Ingerul care vegheaza...
...Moartea, doar un alt fel de a dormi...
...Cimitirul Pere- Lachaise din Paris, o adevarata asezare a celor plecati din lumea aceasta...
... si un altfel de "oras" al mortilor: Cimitirul vesel din Sapanta! Merita sa zabovesti cateva clipe, citind "ferparele" sapate pe cruci!...
(va urma)...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu