marți, 9 februarie 2016

May the Force be with you, Luke!


           Din când în când ne reamintim că "Banu'i ochiul Dracului" iar o vorbă din bătrâni ne îndeamnă să adunăm bănuţii de oriunde s'ar afla ei că deh! "Banii nu au miros" (sau "Pecunia non olet" cum spunea perceptorul, justificând taxele puse pe vespasienele din Roma antică). Gologani, lovele, piţule, parale, mălai, pitaci, arginţi, mardei, sfanţi, husăşi, creiţari, mangoţi, sorocoveţi, mărunţiş, caşcaval, galbeni, biştari, ţechini, parnuse, parai, pagnos, marafeţi, biştari, bulşoi, verzişori, bălcescu... suntem neîntrecuţi când vine vorba să botezăm banul ce'l băgăm în buzunar, caştigat cu trudă sau pe moca!
           "Time is Money!" este o deviza ce rezuma lapidar o intreaga filozofie de viata, pe care Morris a inceput sa si'o insuseasca spre sfarsitul anilor '60. Un artist respectat in lumea benzii desenate, un creator ce si'a dedicat intreaga viata unui singur erou si universului sau ("Lucky Luke"), Maurice de Bevere a debutat in revista belgiana "Spirou" in 1947. Sumele de bani ce se castigau din banda desenata erau direct proportionale cu numarul de exemplare vandute din albumele pe care artistul le "producea". Ori in anii '60 tirajele albumelor B.D. erau inca minuscule, publicul multumindu'se sa urmareasca aventurile eroului preferat in revista, in "transe" de una sau doua planse saptamanal (nu uita ca cel dintai album Asterix, "Asterix le Gaulois", a fost tiparit in 1961 in doar 6.000 de exemplare iar cel de'al 4-lea album, "Asterix Gladiateur" va fi imprimat in 1964 in 60.000 de exemplare- pentru comparatie, in 1991 pentru "La Rose et la Glaive" numai editia princeps din Franta a fost de 2.000.000 ex., iar pentru restul Europei, de 7.000.000 ex.!!!). Cu exceptia lui "Tintin" de Herge, un erou ce se vindea in milioane de exemplare si curand a lui "Asterix", majoritatea albumelor erau difuzate in cantitati reduse...
          In 1968, "Pilote" este o revista pe "val". A stiut sa reactioneze prompt la schimbarile provocate in plan social de amplele miscari de strada... Este o revista care se vinde si ceea ce conteaza cel mai mult, albumele editate de Dargaud  sunt foarte vizibile in spatiile unde sunt etalate. Succesul crescand al lui Asterix sau adaptarea intr'un serial T.V. a aventurilor aviatice ale lui Michel Tanguy ce va spori notorietatea acestei serii imaginate de Charlier & Uderzo, se vor reflecta si in vanzarile celorlalte serii promovate de Georges Dargaud...  In acest context, Morris & Goscinny se muta cu bagaje cu tot in Arca lui Dargaud, unde traiesc o a doua tinerete.
         In 1984, Morris & Lucky Luke sunt curtati de "Hanna- Barbera", celebrul studio american unde se produceau desene animate cunoscute in toata lumea (inclusiv in Romania, o tara aflata sub embargou cultural si nu numai, unde toata lumea, de la mic la mare statea cuminte duminica dupa amiaza ca sa urmareasca in alb-negru un episod din "Aventuri in epoca de piatra" sau "The Flintstones" in original). Un contract cu o casa de filme atat de celebra nu se refuza, asa ca Morris a acceptat mai multe compromisuri. Astfel, celebrul muc de tigareta lipit de buzele sale cu care eram obisnuiti sa'l vedem in fiecare imagine, dispare, fiind inlocuit cu un pai (vezi imaginea de sus). In aceeasi ordine de idei, revolverul ce tragea fara sa fie vreodata reincarcat, devine doar un element de recuzita si ceea ce mi se pare cel mai grav, toate minunatele clisee cu mexicani puturosi ce isi fac siesta la soare, cu piei rosii care in afara de "Hugh!" nu prea mai stiu altceva si cu negrisori ce stalcesc foarte hazos limba franceza, au fost interzise (pai ce facem noi aici, discriminam minoritatile rasiale?...)...

       "Le Pied-  Tendre" este ultima povestire publicata de Morris & Goscinny in revista "Spirou" in 1968. Contractul cu Dupuis expirand, cei doi autori si'au permis sa ia in bagajele lor cand au "emigrat" la Dargaud, "La Diligence" si "Le Pied- Tendre", doua aventuri ale lui Lucky Luke ce vor aparea in albume de lux in Franta, la "Dargaud Editeur"...

          "Pied Tendre"?... Daca spui "Greenhorn" parca mai vii de- acasa... Care dintre noi nu a transpirat in copilarie citind aventurile lui Old Shatterhand si Winnetou?... Cine a putut uita initiera de catre Sam Hawkins, in tainele Vestului Salbatic, a  neexperimentatului (Greenhorn) Karl May, alias Charlie, viitorul si legendarul Old Shatterhand?...
           Rene Goscinny, redactor sef, director, scenarist, pe scurt "omul bun la toate", are inca o idee de zile mari: daca le'ar pune fata in fata, ca la un duel de odinioara in Main Street, pe vedetele celor doua serii western de mare succes ce apareau in "Pilote"?... Astfel, Blueberry, ofiterul atat de nedisciplinat dar atat de eficace al armatei americane, imaginat de Jean- Michel Charlier si Jean Giraud se va infrunta cu Lucky Luke, un cowboy ce a "scris" de unul singur intreaga istorie a Westului, ajutat doar de Rene Goscinny si Morris... Duelul memorabil nu se va desfasura insa in colbul ulitei. Ideea de geniu a lui Goscinny este sa schimbe intre ei cei doi desenatori, pret de o singura plansa. Astfel, Giraud va desena o plansa din "Le Pied- Tendre", imaginandu'si ca Lucky Luke seamana cu Blueberry, iar Morris va desena la randul sau o plansa din "La Mine de l' Allemand Perdu", inlocuindu'l pe Blueberry cu eroul sau, Lucky Luke...
        Rezultatul este formidabil, mai ales cand esti initiat in maniera de lucru a celor doi artisti...




              Din pacate, in colectiile mele nu am gasit decat plansele din albumele originale. Parodiile am fost nevoit sa le recuperez de pe Retea, de unde si calitatea lor indoielnica...
           Cu "La Mine de l'Allemand Perdu" si "Le Spectre aux Balles d'Or", Charlier & Giraud ne pun la dispozitie doua dintre cele mai frumoase albume western scrise si desenate vreodata...
            Sa urmarim impreuna replica lui Morris...






            Morris & Lucky Luke, doua monumente ale celei de'a 9a arte (ca veni vorba, stiai ca Morris este cel care in 1965, intr'un interviu acordat revistei "Spirou", a statuat ca banda desenata este o arta de sine statatoare, avand un limbaj propriu, ceea ce ii permite sa stea alaturi de surorile ei deja recunoscute?... daca filmul este cea de'a 7a arta, desenul animat este cea de'a 8a arta, Morris a decis- iar noi i'am respectat hotararea, ca banda desenata este cea de'a 9a arta)...






         Un omagiu adus lui Jije, un mare clasic al benzii desenate western europene: Jerry Spring si Pancho, eroii imaginati de Jije, intr'un dialog lipsit de complexe cu Lucky Luke...



            Un omagiu insolit adus lui Lucky Luke de Druillet, cel mai vizionar autor S.F. din banda desenata...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu