sâmbătă, 20 decembrie 2014

The Jolly Flying Dutchman

          
                   Incerc sa'mi imaginez negustorul prosper din tinuturile aflate "sub ape, ", la sfarsitul unei zile obisnuite de munca... Dupa ce a vandut toata marfa de pe corabia de abia sosita din Indiile de Vest, din Macao sau Sumatra, adica mirodeniile ravnite de orice gospodina sau cap incoronat ce visa vreo campanie militara indelungata, matasurile fine aduse cu truda din China sau tutunul, cafeaua si ceaiurile aromate, burghezul multumit de afacerile incheiate peste zi se refugia in intimitatea locuintei sale confortabile.  Dupa o masa copioasa stropita cu vinuri alese, se desfata fumand o lulea plina cu tutun aromat si admira tabloul pe care tocmai il cumparase de la Pieter Brueghel  cel Tanar... O mica pictura in care artistul isi investise tot talentul, inghesuind cat mai multe amanunte din lumea ce ne inconjoara, astfel incat fiecare gulden primit de la clientul sau sa fie justificat. Tabloul este atat de plin cu detalii pe care nu le citesti de la cea dintai privire, incat poti sa'l admiri ori de cate ori ai o clipa de ragaz. De fiecare data vei avea surpriza sa ai parte de o alta "lectura a aceluiasi text"...
                Acesta este secretul artei din tinutul Tarilor de Jos, Olanda si partea flamanda a Belgiei: toate artefactele zamislite de'a lungul timpului in aceste regiuni sunt in primul rand narative iar cea dintai grija a celui care priveste o lucrare de arta este decriptarea mesajului pe care fiecare dintre ele il cuprinde. De abia la a doua analiza intervine estetul, cel care ne explica atat de doct de ce artistul a optat pentru o anumita gama cromatica sau de ce a compus lucrarea lucrarea asa si nu altfel... Chiar si tablourile lui Vermeer din Delft, probabil cel mai mare pictor al lumii, sublime omagii aduse clipei de intimitate, sunt incarcate de anecdote in fiecare detaliu surprins in cadru...
                Artistul din Tarile de Jos a fost mult mai preocupat de ritmul narativ din lucrarile sale, decat de redarea fidela a realitatii. Admirand arta flamanda, in multe lucrari vei fi surprins de stangacia proportiilor sau a unor detalii anatomice. In acelasi timp, artistii din Italia se intreceau in redescoperirea clasicismului grec, preocuparile de capetenie fiind perfectiunea desenului, a alegerii cromatice si a compozitiei...
                 "Olandezul Zburator" este insa foarte pragmatic. El vrea sa stie foarte bine pe ce a dat fiecare banut iar lucrarea pe care a comandat'o trebuie sa'i aduca aminte in orice clipa ca nu a aruncat guldenii pe fereastra. In acelasi timp, "Olandezul Zburator" este un om plin de viata, care nu uita nicio clipa ca trebuie sa se bucure de fiecare moment liber pe care'l are. Libertatea este un privilegiu si ar fi bine sa nu uitam asta...



                   Spiritul artistic local s'a pastrat nealterat de'a lungul secolelor astfel ca atunci cand banda desenata si'a facut aparitia si in Tarile de Jos, "Olandezul Zburator" nu a uitat prioritatile care i'au definit traiul de zi cu zi... Toate benzile desenate ce sunt tributare stilului "Linia Clara" raspund exigentelor locuitorilor acestor tinuturi: un ritm narativ trepidant, o tensiune sustinuta la fiecare pas si un simt al detaliului iesit din comun. Preocuparea pentru realismul anatomic este impinsa in planul secund, astfel incat chiar si atunci cand stilul ales este "realist" (vezi "Blake & Mortimer", "Alix", "Cori le Moussaillon"...), artistii par sa manifeste o anumita stangacie in redarea anatomiei umane. De fapt, este vorba de pastrarea unei traditii ce isi are obarsia in miniaturile medievale si perpetuata apoi de nenumaratii artisti flamanzi ce au facut istorie...

                    Astazi iti propun o selectie de tablouri, gravuri si benzi desenate care mie imi spun ca sunt dupa chipul si asemanarea Olandezului Zburator...







                  





















 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu