sâmbătă, 10 noiembrie 2012

Angels with Dirty Wings

    ...E greu sa nu cazi pe ganduri atunci cand privesti cele doua imagini alaturate, despartite doar de un secol de truda si imaginatie: o amarata de bicicleta cu aripi de carpa, cu un motor ce tusea din toti cilindrii, ce reusea cu greu sa salte un om maruntel peste firul ierbii;...un monstru capabil sa'nghita sute de pasageri cu bagajele lor voluminoase cu tot, deplasandu'se fara escala pe distante pe care Jules Verne doar le putea imagina si carand in carca un pui de naveta spatiala, pregatita sa traga o fuga pana la Luna si'napoi!...
      Dragul Mosului, recunoaste ca alaturarea celor fotografii a facut sa tresara macar un neuron in creierul tau atat de asediat de informatii!... Pe mine insa ma tulbura o alta intrebare, la care crap de ciuda ca nu am un raspuns si din pacate nu'l voi afla niciodata: peste 50 sau 100 de ani cineva o sa alature o alta imagine langa acestea doua fotografii. Oare cum va arata Viitorul ?...
      Sunt suficient de naiv ca sa'mi imaginez ca generatia mea a raspuns la primele doua intrebari ale lui Sartre si Camus ("cine suntem ?...de unde venim ?...") si las ultima intrebare a celor doi existentialisti ("incotro ne ducem ?...") sa fie rezolvata de generatia noua, care de abia asteapta sa ne dea un sut in fund, mie si celor ca mine, ca sa'si desfasoare in liniste aripile. Iar eu profit ca sa continui sa scormonesc prin dosare prafuite, poate mai gasesc cate ceva povesti despre aripile pe care si le'a dorit atat de mult Omul !...
      Cand pamantul s'a umplut de avioane de toate tipurile, omul a cautat un altfel de aerodrom : Portavionul l'a ajutat mult pe militar sa'si exporte razboaiele, duse in cele mai indepartate tinuturi, "la marginea Lumii", cum ar fi spus bunicii mei, bucurandu'i pe toti de binefacerile unui mic bombardament...
    © Ed. Dupuis, Hubinon & Charlier
    ...In lipsa unui portavion este buna si o platforma marina, de foraj petrolier. Problemele sunt insa aceleasi: tangajul provocat de valuri si lungimea insuficienta a pistei !... Imaginile sunt din prima serie de mare succes a lui Cheret (creatorul grafic al lui "Rahan"), "Bob Mallard"...(© Ed. Vaillant, Cheret & Sani )
     ... Atunci cand pista este prea scurta sau se'ntampla un accident la aterizare, solutia este o bariera elastica, foarte rezistenta, capabila sa opreasca un bolid din cursa'i nebuna...
 © Ed. Dargaud, Uderzo & Charlier

    Un avion rusesc de mare succes, Antonov, un biplan cu aterizare pe distante mici si pe orice fel de teren, utilizat de Bob Mallard si camaradul sau Puchon in prima sa aventura desenata de Andre Cheret.
   ...Un alt aparat de zbor ingenios este Hidroavionul, adica avionul care amerizeaza. Conditia sine qua non este ca suprafata acvatica pe care aparatul se aseaza sa fie linistita. E cam dificil sa amerizezi cand navaleste un Tsunami !...
   © Ed. Vaillant, Cheret & Sani
    ...Bob Mallard si Puchon intr'o scena de actiune in care calitatile unui hidroavion sunt esentiale !
 © Ed. Vaillant, Cheret & Sani

   ...Exista solutii si pentru tinuturile acoperite de zapezi aproape tot timpul : Schiurile escamontabile !... imagini extrase din "Buck Danny". In banda desenata mondiala sunt cateva serii cu personaje aviatori, foarte cunoscute si apreciate : " Steve Cannion" de Milton Caniff in Statele Unite, sursa de inspiratie pentru tot ce inseamna aviatie, " Buck Danny" de Hubinon & Charlier in Belgia, "Bob Mallard" de Cheret & Sani in "Vaillant" si "Michel Tanguy" de Uderzo & Charlier in "Pilote"...
   © Ed. Dupuis, Hubinon & Charlier

  ... In lipsa de ceva mai bun, un avion de capacitate mica se multumeste si cu un drum de tara ( Bineinteles, exista riscuri mari !)...
   "Michel Tanguy", © Ed. Dargaud, Jije & Charlier

   ... Sau cu o sosea oarecare. Conditia este insa ca respectivul drum sa nu fie prea circulat !...
   " Michel Tanguy", © Ed. Dargaud, Uderzo & Charlier
   ...Daca aceasta ultima conditie nu este respectata, consecintele pot fi dramatice !...
    "Michel Tanguy", © Ed. Dargaud, Uderzo & Charlier

    In pasionantele aventuri ale lui Bernard Prince este prezentat in detaliu un avion-pompier, un aparat de zbor transformat in cisterna, foarte util in situatia unor incendii in natura, pe suprafete intinse...
   © Ed. Le Lombard, Hermann & Greg
   ... Desigur, sunt situatii cand pilotul este nevoit sa paraseasca nava in extremis ( din fericire, acest lucru nu s'a intamplat niciodata pe o linie publica : Iti poti imagina o stewardesa intrand in spatiul destinat pasagerilor si anuntand calm "The Pilot has just left the Building! Please, Keep your Seat Belt!" ?...)...Ejectarea din avionul aflat in dificultate se face cu scaun cu tot, scaunul fiind dotat cu mici rachete, dar aceasta operatiune nu este lipsita de riscuri...
    © Ed. Dargaud, Uderzo & Charlier

    ... Odata parasita nava avariata, sansa pilotului este legata de parasuta sa. Dar parasuta este doar un accesoriu tehnic iar tehnica are dreptul la un procentaj de erori !...
  "Michel Tanguy", © Ed. Dargaud, Jije & Charlier
   ... Un alt tip de avion este cel cu decolare-aterizare verticala, avantajul fiind renuntarea la pistele de foarte mari dimensiuni, necesare in cazul avioanelor moderne, dotate cu motoare puternice cu reactie (in situatie de razboi, primele agresiuni sunt indreptate impotriva infrastructurii tarii atacate, respectiv drumuri, poduri, cai ferate si aeroporturi, o tara careia i se amputeaza posibilitatea de a reactiona fiind o victima sigura)...
     Eforturile marilor puteri in directia dezvoltarii unui aparat cu decolare verticala au fost nule, singura tara care a obtinut rezultate pozitive fiind Marea Britanie : dupa peste 40 de ani Harrier ramane stapanul necontestat al aparatelor din aceasta categorie !...
 © Ed Dargaud, Jije & Charlier

    Un alt aparat de zbor dotat cu calitati pe care avionul nu le are (respectiv, decolarea intr'un spatiu limitat si pe un teren improvizat, chiar accidentat), este elicopterul. E un aparat care a fost experimentat in deceniul al treilea al secolului XX, dar a carui dezvoltare a fost accelerata in timpul celui de'al doilea razboi mondial.
    Avantajele de necontestat ale elicopterului in fata avioanelor de lupta dotate cu motoare cu reactie, palesc deodata si instantaneu in momentul in care se vorbeste de viteza de croaziera. Iata de ce au fost necesare cercetari costisitoare pentru dezvoltarea unui aparat dotat cu motor reactiv si cu decolare verticala!...
"Buck Danny", © Ed. Dupuis, Hubinon & Charlier

     ... Razboaiele au gasit intotdeauna salutii si au dezvoltat inventii de neimaginat pana atunci. Nu'ti inchipui ca situatiile extreme au dezvoltat in mod obligatoriu fantezia si inteligenta ! Un razboi inseamna de fiecare data o cheltuiala imensa pentru beligeranti, iar acolo unde miroase a bani (care'i ala care pretindea ca banii n'au miros ?...), ideile incep sa curga nestavilit!...
      In "Buck Danny" ni se explica pas cu pas cum poate fi recuperat un "pion" important aflat in teritoriu ostil, cu ajutorul unui avion, deci un aparat ce are o viteza de croaziera mare...
   © Ed. Dupuis, Hubinon & Charlier

     Un exemplu de ce poate face un avion, chiar de mica anvergura, intr'o confruntare cu un civil terestru...
      © Ed. Dargaud, Uderzo & Charlier
    Un film genial din 1965, "The Flight of the Phoenix", un film despre lupta omului cu natura si mai ales despre lupta omului cu el insusi. Un avion de linie se prabuseste in Sahara iar supravietuitorii incearca sa gaseasca o iesire din cumplita incercare... Unul dintre pasageri, un german inteligent, pragmatic si rece gaseste unica solutie: din resturile epavei se recupereaza ce se poate si se construieste o "caricatura" de avion, ceva in care nimeni nu crede, mai ales dupa ce se afla ca initiatorul proiectului este doar un aeromodelist!... Un film despre speranta si lupta impotriva resemnarii, atunci cand ratiunea iti spune "Abandon any Hope!", asa cum este scris pe poarta Infernului !...
       ...Atunci cand avionul nu i'a mai raspuns nevoilor, omul a "inventat" aparatul individual de zbor !
      "Rocketeer", © Dave Stevens
      ...Cu vreo 40 de ani inaintea lui Dave Stevens, in revista "Vaillant", in celebra serie "Pionierii Sperantei", erau imaginate aparatele de zbor individuale...

   ... "Pionierii Sperantei", o serie incredibil de avangardista, marginalizata si aproape uitata din cauza ca aparea intr'o revista de stanga, desi ea batea la cur cam tot ce aparea prin presa concurenta, respectiv prostii rasiste de doi bani cum era "Blake & Mortimer" de Jacobs !...
    Priveste computerul cu monitor si tastatura, imaginat in anii '50, foarte asemanator cu cele care aveau sa apara 50 de ani mai tarziu!!!...
    ...O imagine asemanatoare o vei reintalni 15 ani mai tarziu, in cel mai grozav film S.F. al tuturor timpurilor, "2001: A Space Odyssey"...
    © Ed. Vaillant, Poivet & Lecureux
   Imagini extrase din "Thorgal", o serie care amesteca inteligent Evul Mediu si science fictionul. Thorgal, ajuns pe un taram necunoscut ( America Centrala), afla ca alti oameni au descoperit deja posibilitatea de a zbura cu obiecte mai grele decat aerul... Si cum se poate cobora din inaltimi, fara sa'ti rupi picioarele!...
   © Ed. Le Lombard, Rosinski & Van Hamme

  ...In "Asterix", druidul Panoramix descopera din intamplare o potiune care anuleaza gravitatia !...
   © Ed. Hachette, Uderzo & Goscinny

  ... Dar si in aventurile lui "Spirou" se gaseste un savant, cam in aceeasi ani '60, care descopera o solutie pentru a anula gravitatia !...
   © Ed. Dupuis & Franquin

    Prietene, pentru mine astazi este un moment festiv : se implinesc 6 luni de cand exista acest jurnal ! Am incercat sa'l tin in viata in fiecare zi, dar nu am reusit. Marturisesc, am fost de multe ori ispitit, ca sa scot cat mai stahanovist norma, sa public mici informatii, unele chiar valoroase, dar in final am decis sa raman fidel ideilor care au generat acest blog, respectiv sa dialoghez cu tine prin intermediul unor subiecte de analiza, epice ca intindere si a unor teme care sper ca sunt de interes general,,, Mi se reproseaza ca temele tratate se extind intr'un evantai prea larg... Nu vreau sa polemizez pe acest subiect. Consider ca am fost, si sper sa fiu in continuare, consecvent programului ce m'a determinat sa intreprind acest demers : un dialog deschis despre ideile care au demarat proiecte importante in banda desenata, in filme, in muzica si in general in orice arta populara, bazata pe imagine si sunet. O arta totala cum este cinematografia nu o poti judeca daca esti doar critic de teatru, este obligatoriu sa'ntelegi epicul din ritmul unei tobe sau sunetul unui clopot dintr'o compozitie a lui Ennio, sa cunosti profund tehnicile narative ale benzii desenate, sa fi un consumator avertizat de tot ce'nseamna televiziune... Banda desenata a urcat de ceva timp treptele care duc din beciul intunecos in care fusese inchisa decenii de'a randul, spre balconul luminos cu vedere la strada... In continuare am sa caut sa leg firele unor arte care par atat de diferite, dar de fapt apartin aceleasi familii !...

2 comentarii:

  1. Longue vie au blog de Sorin !
    La mai mare !

    RăspundețiȘtergere
  2. viitorul va fi sumbru daca evolutia tehnologica continua. si involutia sufletelor.. omul e pacatos, duce cu el pacatele in Univers, bunul Dumnezeu nu ne permite sa parasim imprejurimile planetei. Dupa Inviere, ni se vor dezvalui secretele Universului si ale Creatiei. Tehnologia e doar o frunza care acopera pacatosenia, precum frunzele parintilor Adam si Eva.
    Este gresit a crede ca tehnologia este progres uman. Omul incearca sa se mantuiasca prin tehnologie, in zadar.

    La multi ani jurnalului!

    RăspundețiȘtergere