Care dintre noi nu a citit cel putin un roman cu aventurile lui Tarzan, ghemuit sub plapuma, gata in orice clipa sa stinga veioza cand pe coridor se auzeau pasii hotarati ai mamei si simuland un somn adanc atunci cand usa era data de perete ? Privind retrospectiv, nu prea inteleg de ce erau parintii atat de ingrijorati atunci cand isi prindeau odrasla citind ispravile eroului crescut de gorile ?!... Este chiar o concurenta neloiala, daca ne gandim ca in acelasi timp, aceeasi parinti erau tare mandri cand rasfoiam intamplarile lui Mowgli, copilul adoptat de lupi sau citeam legende instructive despre Romulus si Remus, cei doi gemeni crescuti si educati tot de lupi ( presupun ca era vorba de o alta haita decat cea care s'a ocupat de Mowgli ) ! E clar ca exista prejudecati cand subiectul frazei este o gorila... Pana pe la mijlocul anilor '60, deci mai bine de o jumatate de secol, Tarzan a fost un brand care vindea orice produs mai bine decat painea calda : Carti, filme, seriale de televiziune, albume de colorat sau de banda desenata, comicsuri in marile cotidiene americane si de aiurea, jucarii mecanice si panoplia micului salbatic...
Romanele lui Edgar Rice Burroughs erau scrise intr'o maniera alerta, actiunea avand prioritate... Acum cand privesc peste umar, gasesc cu surprindere ca stilul direct si lipsit de timpi morti sunt singurele calitati ale acestor romane. O reteta pe care daca ai incerca sa o aplici astazi, poti sa fi sigur ca nu ai avea nici o sansa la box-office !...
Pentru prima adaptare in banda desenata a lui Tarzan, in 1929, este ales Harold Foster, un desenator de presa cu o oarecare experienta de ilustrator. Altminteri, un ilustru necunoscut (hein, hein!...ce parere ai despre jocul de cuvinte ?...) !... Timp de 60 de stripuri cotidiene, in 300 de desene, el ilustreaza intr'o maniera foarte clasica primul roman al lui Burroughs. Succesul este imens: niciodata pana atunci un grafician nu reusise cu atata talent sa ilustreze o povestire dinamica! Chiar daca imaginile sunt lipsite de Filactere (ceea ce numim astazi in mod curent "bule" sau "baloane", adica spatiile destinate dialogului), textul explicativ fiind de fapt un rezumat al romanului, transcris in partea de jos a fiecarei casete, aceasta adaptare a lui Hal Foster poate fi considerata ca Prima B.D. realista moderna din lume, un model pentru tot ceea ce va urma!
Surprins de succesul acestei serii desenate, editorul are o initiativa ce va fi o premiera in lumea B.D.: cele 60 de strips-uri vor fi adunate intr'un volum... Primul album de banda desenata realista !!!
Chiar daca astazi este destul de greu sa mai regasesti fiorul cititorului de acum mai bine de 80 de ani, te invit sa urmaresti maiestria lui Hal Foster, un artist pe care nicio moda nu'l poate detrona !...
Chiar daca in Franta banda desenata locala practic nu exista, editorii isi multiplica eforturile pentru a o transforma intr'o arta populara : Ed. Hachette ( editura care peste multe decenii avea sa preia de la Ed. Dargaud cel mai mare succes B.D. planetar, Asterix ) incearca sa popularizeze in Hexagon imensul succes al seriei desenate de Foster.
Editorul nu are insa o incredere neconditionata in initiativa omologului sau de peste ocean si schimba formatul. Aventurile lui Tarzan apar in Franta in mici albume, remontate si rezumate, imaginile fiind in alb-negru plus o culoare. Compara plansa de mai sus, extrasa dintr'un album de epoca editat in Franta cu imaginea urmatoare...
Dupa o intrerupere de un an, Foster se reintoarce la "Tarzan", seria care l'a scos din penumbra. De data aceasta, va desena numai pagina de duminica, intr'un stil mult mai modern si mai dinamic, mai aproape de ceea ce stim noi astazi despre B.D. Timp de peste 300 de planse sublime, Hal Foster va ramane fidel seriei care l'a facut celebru. Pana in 1937, februarie, cand renunta la tot riscand totul pe o singura carte : "Prince Valiant"... Restul e istorie, vorba lui Kipling...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu