vineri, 25 mai 2012

Reclama, sufletul comertului

 A fost o vreme cand, iesind de la cinema, noi cei mici eram capabili sa fredonam muzica filmului si de abia dupa ce ne asiguram ca nu am uitat nici o nota treceam la schimbul de impresii.In functie de cat de tare ne placea actiunea, viata eroilor din film se prelungea in jocurile noastre, singura problema fiind distribuirea rolurilor, caci nimeni nu dorea  nici in ruptul capului sa fie personajul negativ, atat de dispretuit de toata lumea. Cam la fel se intampla si cand vizionam un film "tare" la televizor, diferenta facand'o faptul ca trebuia sa asteptam cu nerabdare a doua zi ca sa putem schimba primele impresii. Bineinteles ca exista telefon, dar functia lui pe atunci era mai mult decorativa... Astazi, urmarirea unui film la T.V. este o adevarata aventura : in toiul actiunii intervine momentul armatei de sponsori, fiecare dintre ei pretinzand macar o aparitie. Iar aceste momente sunt din ce in ce mai lungi, ca incepi sa'ti pui intrebarea fireasca de ce oare intrerup acest magnific spectacol publicitar cu scurte secventa de film, din care oricum nu prea mai pricepi nimic!...Adesea aud copilasi care fredoneaza fara cusur mesajele publicitare pe care le intalnesc pe toate canalele T.V. si la orice ora. Nebunia merge pana acolo incat exista "Nopti ale Devoratorilor de Publicitate", festivale de publicitate, nu pentru profesionisti ci pentru consumatori...Publicitatea a devenit un produs in sine!!! Dar nu epoca noastra a inventat Reclama,ea a reusit doar sa o aduca la un soi de paroxism.Publicitatea a existat din primul moment cand un produs a existat in exces sau a fost fabricat de cel putin doi producatori concurenti.In Roma antica spectacolele de gladiatori erau anuntate din timp, iar luptatorii erau adevarate supervedete, bine mediatizate, astfel incat sa creasca cota pariurilor.
 Rascolind prin biblioteca, am gasit cateva reviste Realitatea Ilustrata din 1930. Rasfoindu'le, am descoperit cu surprindere o sumedenie de reclame, facute dupa obiceiul acelor vremuri.Priveste'le cu duiosie si condescendenta...





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu