vineri, 7 august 2015

Dr. Corto Pratt & Mr. Hugo Maltese...

            Un amestec de aventura romantica, istorie, exotism si ezoterism, dialoguri inteligente (dar numai atunci cand era neaparat nevoie de cuvinte ) si mult mister sunt ingredientele pe care a contat Hugo Pratt atunci cand a "gatit" una dintre cele mai importante serii de banda desenata ale lumii: "Corto Maltese"...
            Pana a gasit filonul de aur, Pratt a "sapat" timp de doua decenii cam peste tot in lume, oriunde exista un editor ce avea nevoie de indemanarea lui: a lucrat in Italia, Argentina, Marea Britanie si iarasi in Italia. In final, norocul l'a gasit in Franta, o tara careia i'au trebuit numai 5 ani ca sa inteleaga pe deplin geniul lui Hugo Pratt. Pe la inceputul anilor '70 ( adica la scurt timp dupa profundele schimbari din mentalul colectiv, provocate de "revolutia" din 1968 ), Franta isi cauta alti idoli, corespunzatori noilor sale aspiratii. In acest context, "colaborationistii" ( adica acei autori ce au girat prin creatiile lor un sistem conservator ), au fost indepartati provizoriu. Iubitorii de banda desenata au cautat la repezeala nume noi, nepatate de contactul cu sistemul reactionar pe care'l combatusera in strada parintii lor ( sa nu uitam ca banda desenata inca se adresa pustanilor de 10-16 ani ). Astfel, pe la mijlocul anilor '70, Franta isi gaseste 2 repere culturale in jurul carora isi va cladi o noua estetica, doua nume absolut necunoscute marelui public dar care promiteau, prin talentul lor iesit din comun, resuscitarea celei de'a 9a arte conform aspiratiilor noii generatii. Unul dintre aceste repere este Hugo Pratt si eroul sau "Corto Maltese"... Celalalt reper se numeste Moebius (pe numele sau real, Jean Giraud ), un autor ce a reusit sa se desprinda total de personalitatea impusa si recunoscut prin universul seriei "Blueberry"...
         Investirea ca mare Maestru al celei de'a 9a arte a lui Hugo Pratt este meritul Frantei. Atat Argentina, cat si Italia si Marea Britanie, au trecut in timp real cu indiferenta pe langa productiile anterioare ale lui Pratt, poate nu capodopere dar indubitabil cu multe capete peste ceea ce se facea in mod curent oriunde in lume (Este suficient sa mentionez "El Sargento Kirk", o lunga saga western despre raporturile tensionate dintre "fetele palide" si "pieile rosii" in Wild West sau "Ernie Pike", o cronica a razboiului din Pacific, vazuta prin ochii unui jurnalist american... Ambele lungi serii au aparut in anii '50 in revistele de banda desenata argentiniene, fiind scenarizate de Hector Oesterheld, poate unul dintre cei mai importanti scenaristi B.D. ai tuturor timpurilor, un artist puternic angajat politic si social si care impreuna cu intreaga sa familie au fost eliminati de de autoritatile argentiniene... curios este ca peste drama sa si a familiei sale parca deliberat este lasat sa se astearna un strat cat mai gros de praf!... Poate ca povestile sale angajate inca deranjeazasi este mai bine sa fie date uitarii...)...

        Astazi incep dialogul cu tine cu doua extrase remarcabile din "Corto Maltese", perioada de aur din "Pif Gadget".
        Cel dintai strip il prezinta pe Corto in compania unui vraci, taietor de capete din jungla amazoniana, care'i "citeste" eroului trecutul, prezentul dar si viitorul... Precizia samanului este tulburatoare, el intuind ca in copilarie Maltese si'a "modificat" cu un brici linia succesului din palma, nemultumit de ceea ce'i harazise destinul.
        Urmatorul extras din cea dintai aventura publicata in "Pif Gadget" rezuma in cateva imagini caracterul justitiar al eroului, un personaj aflat undeva la mijloc, intre cele 3 repere esentiale: Bunul, Raul si Uratul...

            Am ales cateva planse care demonstreaza geniul de narator al lui Hugo Pratt...
            Doua pagini in care dialogul este purtat doar intre armele ce pregatesc un atentat si Corto Maltese, picat ca musca'n lapte in acest cocteil exploziv...


         "Corto Maltese" este o banda desenata eminamente conceputa pentru alb-negru, o capodopera in care culoarea nu are ce sa caute. "Colorarea" ulterioara a benzii de tot felul de trepadusi lipsiti de har seamana intrucatva cu versiunile color pe care le intreprind tot felul de studiouri, cu ajutorul computerelor, ale unor filme clasice gen "Casablanca" sau "Stan & Bran"...

             Un alt decupaj ce'ti taie respiratia, o plansa aproape la limita abstractului...

              Numai Hugo Pratt si'a permis in acei ani inca dominati de stafia "clasicismului" sa debuteze intr'una din povestirile sale cu 2 pagini pline de umbre chinezesti si de replici cuminti!...

            Un alt ciclu al aventurilor lui Maltese: "perioada" araba. Un decupaj foarte cinematografic si care demonstreaza cat de eficace poate fi alternanta planurilor, pentru ritmarea povestirii. La polul opus se afla un alt desenator italian, contemporan cu Pratt: Crepax. Acesta foloseste acelasi procedeu al montajului cinematografic rapid, dar maruntind in exces fiecare miscare, Crepax reuseste in final contraperformanta anularii impactului vizual, pierzand din vedere scopul final al oricarei benzi desenate: nararea unei istorii...
 
            Din cele 21de povestiri publicate in anii '70 in "Pif Gadget", fiecare de cate 20 de pagini, doar vreo 3 sau 4 sunt adevarate capodopere nu numai ale B.D., dar si ale Literaturii...
            Paradoxal, cel putin in doua dintre ele Corto Maltese este un simplu figurant, aparitiile sale de'a lungul celor 20 de pagini fiind episodice.
            In "Cotes de nuit et roses de Picardie", Corto este martor fara voia sa la eliminarea celebrului erou al aviatiei germane, "The Red Baron", baronul Manfred von Richthofen, aviatorul ce numara la activ nu mai putin de 80 de avioane inamice doborate. Povestea este magnific decupata iar naratiunea alterneaza la perfectie scenele de actiune cu momentele de asteptare. O capodopera...

            Ca din intamplare, pe deasupra terenului unde a fost doborat triplanul rosu al Baronului, trece un avion al unui Kamarad: Hermann Goring, nimeni altul decat Reichsmarschall-ul celui de'al treilea Reich si Comandantul Luftwaffe in timpul celui de'al doilea Razboi Mondial...




          Daca nu ai apucat inca sa citesti povestile cu "Corto Maltese", este timpul sa o faci. Iti garantez ca odata ce le'ai "devorat" conceptia ta despre banda desenata se va modifica radical. Trebuie sa ai mare grija insa cu ce fel de editii incepi "initierea": "Casterman", editorul ce are exclusivitatea operei lui Pratt, a aruncat pe piata tot felul de formate si optiuni, incercand sa stoarca tot ceea ce era de stors din opera lui Hugo Pratt. Astfel, exista albume cu plansele modificate (din 4 stripuri s'au facut 3, pentru ca albumul sa fie mai "consistent")... Exista format livre poche in care plansele au fost remontate ( sensul povestirii este acelasi, bineinteles, dar ritmul original nu mai este acelasi)... Exista versiunile de "lux" in culori, cu preturi ce te sparg... Inca o data, acest gen de aparitie trebuie ocolit, nu neaparat din cauza pretului, cat mai ales din pricina unei lipse de respect vizavi de opera lui Pratt...
        Acest articol incheie un survol rapid peste o parte a operei lui Hugo Pratt... Ciclul de 3 articole incepe cu "O Sirena pentru Corto Maltese" si continua cu "Face to Face", incercand sa surprinda cateva trasaturi ale stilului lui Pratt...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu