Anii '60 erau foarte departe de ceea ce se'ntampla astazi, cand imaginea a devenit un produs foarte popular, aflat la indemana oricui. Pe atunci, posturile de televiziune inca le puteai numara pe degete, indiferent de gradul de emancipare al unei tari, niste amarate de poze la o nunta sau orice alta petrecere de familie costau mult peste salariul mediu pe economie, deci fotografiile inca puteau fi considerate un produs de lux iar desenele animate de lung metraj erau aproape in exclusivitate apanajul studiourilor Disney (e aici un mic pleonasm, folosit doar pentru a sublinia raritatea unui fenomen...)...
In epoca, desenele animate inca se faceau exclusiv "manual", adica toate operatiunile treceau prin mana omului. Aparitia computerelor si apoi a statiilor grafice au schimbat radical raporturile omului cu imaginea. Multe din operatiunule pe care le faceau inainte adevarate armate de animatori, au fost preluate de puternice statii grafice, ceea ce a redus fantastic de mult timpul de elaborare al unui film de animatie si implicit, costurile de productie !... Fireste, in aceasta situatie apar nesfarsite desene animate, facand posibila aparitia multor canale TV, specializate numai in transmiterea serialelor de animatie, situatie de neimaginat doar cu vreo 30 de ani in urma...
Un desen animat ca " Tintin si Templul Soarelui ", aparut in 1969, a presupus o echipa faraonica de angajati, pentru o perioada de cel putin un an de zile, o perioada de timp de neimaginat in ziua de astazi, cand factorul timp si bugetul alocat unei productii sunt de cele mai multe ori hotaratoare in admiterea unui proiect...
In anii '60 deopotriva Belgia, dar si Franta, stateau foarte prost la nivelul studiourilor de desene animate. Atunci cand un producator autohton gasea o idee interesanta, solutia era sa externalizeze proiectul, respectiv sa'l dezvolte intr'o tara din Rasaritul Europei, acolo unde costurile de productie erau mult mai mici iar studiourile de animatie aveau oarecare traditie. Astfel, in Romania, Ungaria si Bulgaria, tarile bogate din Westul Europei si'au dezvoltat multe proiecte de desen animat.
Insa pentru proiectul "Tintin si Templul Soarelui", Belgia si'a umflat muschii. Studiourile Belvision au capatat un credit generos, in definitiv era vorba de un proiect national! Tintin era si inca este un erou national!...
Din pacate, la fel ca si la desenele animate cu Asterix, se simte lipsa de oameni scoliti... Personajele sunt mult mai prost desenate decat in banda desenata originala... de la cadru la cadru, proportiile personajelor se schimba ( si asta din cauza ca majoritatea celor care faceau intermediarele- adica desenele dintre "Capetele de Animatie", habar nu aveau sa deseneze si erau angajati pe o perioada determinata ! )...
Urmarind in paralel desenul lui Herge si cele doua extrase, din "Le Temple du Soleil", desenul animat de lung metraj din 1969 si din serialul pentru TV din anii '90, vei constata fara prea mare efort diferentele intre originalul genial si copiile palide... ( a propos, Steven Spielberg si Peter Jackson, cel care a regizat "Lord of the Rings" si "The Hobbit" pregatesc pentru anul viitor un remake, "Prisoners of the Sun", care presupun ca va fi genial !...)...
Tintin, un mare erou al benzii desenate mondiale, un mic erou de desene animate !...
Excelentă idee! Câtă bucurie mi-a adus Tintin în copilărie!
RăspundețiȘtergerePrimul meu cățel a fost un foxterrier, desigur.
Cum credeți că l-am botezat?...
Ați ghicit, iubitorilor de BD!
A bientot.
"Tintin si Milou" este o serie geniala, construita de un maniac al perfectiunii: Herge. De ce spun lucrul asta?... Pai este suficient sa vezi care era maniera de lucru a maestrului, care relua fiecare plansa de nesfarsite ori, suprapunand hartiile si copiind imaginile cu lumina de dedesupt, pe o masa utilizata de obicei in desenul animat. Aceasta tehnica are insa si niste dezavantaje: copierea succesiva te obliga sa renunti la detalii, drept care stilul grafic al lui Herge, oricat de tare s'ar supara puristii, este uscat si lipsit de viata.
ȘtergereAzorică?...
RăspundețiȘtergere