luni, 9 decembrie 2013

Cine ma striga in Noapte ?

                   Ieri ne'am conversat despre procedeele prin care autorii de banda desenata au reusit sa integreze dialogul in plansele lor, fiecare optand pentru solutia cea mai apropiata de temperamentul sau si sperand ca mesajul sa ajunga la cititor. Intr'o suita logica,  astazi vine la rand o alta preocupare comuna a multor creatori de banda desenata: cum trebuie prezentat dialogul, astfel incat cititorul sa se implice afectiv in desfasurarea narativa a unei benzi desenate?...
                    In articolul precedent s'a facut o distinctie clara intre B.D.-urile cu aspect de literatura ilustrata, unde schimbul de replici se facea in text si B.D.-urile in care textul explicativ devenit inutil din cauza unei imagini tot mai expresive, dispare cu desavarsire iar dialogurile apar in "baloane". "Scoala" lui Herge considera ca ilustrarea unei scene este suficient de sugestiva, refuzand sa mai incarca imaginea cu "zgomote", baloane fanteziste sau caractere speciale pentru transcrierea dialogului. Prin urmare, in baloanele "reglementare" de format obligatoriu rectangular se insiruia replica, cu un scris monoton, egal si cat mai citet. Repet o concluzie evidenta, atunci cand vine vorba de Scoala de la Bruxelles: plansele lor sunt realizate cu multa economie si fara risipa (asta nu inseamna ca sunt facute la repezeala!... Herge de pilda, relua fiecare imagine si plansa pe multe foi de hartie, pana ce considera ca a sintetizat ideea cu care pornise la drum!...), astfel incat albumele lor obliga cititorul sa focalizeze atentia pe actiune. Practic, odata ce intrii intr'un album hergeean nu'l mai poti lasa din mana pana la ultima pagina si efortul este considerabil, daca te gandesti ca fiecare plansa are intre 12 si 15 imagini!... Un stil foarte eficace...
                  Urmarind acelasi scop (adica atragerea unui public cat mai larg), ceilalti autori de banda desenata, grupati in jurul revistelor "Spirou", "Vaillant", iar mai tarziu "Pilote" si "L'Echo des Savanes" ( reviste care la randul lor au facut "scoala"!...) au cautat alte mijloace pentru ca mesajul lor sa fie cat mai bine receptionat. Iar prima din marile lor gaselnite a fost utilizarea "zgomotelor", adevarate trouvailles-uri grafice! Andre Franquin este artistul care a ridicat la rangul de arta acest gen de graffiti... Urmatoarea mare inovatie a fost schimbarea formei balonului si a textului continut, in functie de starea de spirit a personajului, de solicitarea venita din partea povestirii sau de dramatismul situatiei... In momentul acela "balonul" si felul in care este scris textul au devinit "personaje" ale povestirii pe care tocmai o citim...

  Iata 4 exemple de baloane clasice ovale sau sub forma de "norisor" continand insa un mesaj "spus" cu agresivitate: 1.Gai Luron, catelul vesnic placid si somnoros, il apostrofeaza pe tovarasul sau dintotdeauna Jujube... pentru a percepe mai bine agresiunea verbala, Gotlib a transformat balonul intr'un adevarat ciocan, care'l rastoarna pe Jujube!...  2. Exasperat de insolenta recrutilor, decurionul  isi varsa obida pe Asterix si Obelix. Explozia cu care scapa sunetul din plamanii sai deformeaza imaginea alaturata!...  3. Strigatul lui Achille Talon este o adevarata arma, maturand totul in calea sa! Desenele lui Greg sunt intotdeauna foarte expresive...  4.... Iar Obelix este atat de manios incat strigatul il apasa, aproape dezechilibrandu'l!...
Alti desenatori, cum este Gir in "Blueberry", au considerat ca un ordin sau un strigat este mai eficace daca este circumscris unui "balon" zdrentuit pe margini, de parca ar fi strabatut de un curent electric!...
... si Greg a optat pentru "balonul- arici" atunci cand cineva avea o suparare...
Mezieres in "Valerian": pentru ca sa sugereze vocile puternice dintr'un spatiu deschis si plin de zgomote, desenatorul a apelat la "balonul- arici"...
... la fel a procedat si Uderzo!...
...iar cand tensiunea evenimentului era prea mare, Gir ( in Blueberry ) a explodat "balonul- arici", din care nu au mai ramas decat cateva ramasite!...
In "Emigrantii", Lee Ivas considera ca uneori cuvintele sunt inutile iar functia simbolica a culorilor poate sa le inlocuiasca!...
Janry si "Spirou": baloanele in forma de norisor, sugerang gandurile ascunse...
Roy Lichtenstein, un smecheras american care mareste cadre din comicsul de peste ocean, dupa care le expune pe simeze cu destul succes, din moment ce istoria artei are un loc caldut si pentru el!...
Un gen mai complex de "baloane", continand deopotriva monologul personajului dar si ilustrarea evenimentului la care se face referinta...
... si Greg recurge la acest tip de  balon ilustrat, in care textul este sprijinit de expresivitatea desenului...
Gotlib renunta complet la textul din baloane, considerand ca  gandurile ilustrate ale lui Jujube nu mai au nevoie de cuvinte...
In "Achille Talon", pentru a sublinia starea de spirit a personajului sau, Greg multiplica experientele grafice iar rezultatul este surprinzator!
In "Noile carti ale Junglei", Maria Sa traieste un vis foarte gustos!
Cand Achille Talon citeaza dintr'o carte veche, Greg reda in balon citatul cu litere arhaice, dandu'ne impresia ca privim prin ochii lui Talon paginile invechite...
... acelasi gag vizual il reiau Tome & Janry in Micul Spirou: intr'un chiosc de ziare, micul depravat vine cu o lista de reviste deochiate, chipurile pentru aniversarea bunicului. Cand le solicita vanzatorului, in balon apare titlurile revistelor scrise cu scrisul caracteristic al fiecareia.
"Bunavointa" bucatarului este subliniata de floricelele viu colorate si de trilurile pasarelelor!...
...tot asa procedeaza si Tabary cand il prezinta pe Iznogoud : vorbele marelui vizir sunt "mieroase" dar privirea sa spune cu totul altceva despre intentiile sale
In "Noile Carti ale Junglei", Lee Ivas propune cateva solutii grafice pentru anumite situatii tensionate: Uluirea personajului ii transforma "balonul" de dialog intr'un mare semn de intrebare!...
...admiratia Mariei Sale fata de marii ganditori comunisti se transforma in dragoste netarmurita, drept care "balonul" de dialog se transforma intr'o inima care sangereaza...
...furia Mariei Sale este fara de margini, astfel ca atunci cand rupe in bucati o gazeta destabilizatoare, se destrama si balonul sau de dialog, ca un petic de hartie!...
...nefericirea Mariei Sale este subliniata si mai bine de balonul care se descompune in lacrimi...
...in momentul in care Maria Sa si suita de panglicari sunt luati de vartejul din bideu, baloanele de dialog se rasucesc si ele, sugerand turbionul fara scapare in care sunt antrenati eroii...
...in "Noile Carti ale Junglei" Lee Ivas demonstreza ca uneori cuvintele sunt inutile, daca forma baloanelor de dialog este suficient de expresiva...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu