joi, 12 decembrie 2013

His New Silly Story

             Atunci cand autorul de banda desenata a initiat cititorul in acele conventii care singularizeaza cea de'a 9-a arta (asemenea prestidigitatorilor care'si impartasesc la un moment dat trucurile unui public curios ), intre cei doi parteneri s'a nascut un fel de complicitate. Autorul isi putea permite in plansele sale sa bata apropouri sau sa'i faca (.) cu ochiul "partenerului" sau, adica celui care'i urmarea lucrarile in paginile revistei sau ziarului unde acestea erau publicate. In momentul cand toata lumea a inteles ca o caseta dintr'o plansa B.D. nu este o celula de inchisoare, ca baloanele de dialog pot deveni ele insele personaje intr'o dramaturgie neconventionala, ca eroii de hartie sunt dispusi sa suporte orice metamorfoza fara sa protesteze si ca scenariul poate lua cele mai bizare intorsaturi, de abia din clipa aceea a inceput adevaratul spectacol. Multi autori ( satui de formalismul scenariilor dar mai ales de cel grafic, impuse de editor si, de ce nu, de publicul tributar unor sabloane care'i fac placere) au ales calea inovatiei in aproape intreaga lor cariera, calcand in picioare modelele si manierismul.
              Artisti ca Winsor McCay, Lyonel Feininger, Gustave Verbeek, George Herriman, Frank King, Will Eisner sau Philippe Druillet au reusit de'a lungul intregii lor vieti sa ramana in gratiile publicului, fara ca blazarea si rutina sa'i ingenuncheze, cuvantul de ordine fiind Originalitatea!...
          
              Astazi iti prezint o selectie de planse pline de Originalitate, care mi'au marcat cariera...


                Pentru inceput, 4 planse din editia de duminica a unei serii americane fabuloase, "Gasoline Alley" de Frank King, o serie care a debutat in secolul trecut in 1918 si nu m'ar mira daca ar mai continua si astazi! Dupa "Katzenjammers Kids" a lui Rudolph Dirks, "Gasoline Alley" este cea mai longeviva serie din intreaga istorie a benzii desenate!!!...
               Principiul spatiului continuu este prezent in toate cele 4 planse, dar cat de original este folosit in fiecare dintre ele!...


               George Herriman si Krazy Kat : o intreaga lume inventata de la zero, incepand cu limbajul, care este un melanj de argou, accent de emigrant si analfabetism, continuand cu decorurile suprarealiste si scenariile absurde...


            Lyonel Feininger, contemporan cu Winsor McCay, un mare artist care prefigureaza suprarealismul in plansele sale de banda desenata...




            Winsor McCay este un artist de o originalitate naucitoare, practic fiecare plansa saptamanala a sa este o mare inovatie. Nemo si spaima sa permanenta, atunci cand se rataceste in jungla de asfalt...

              Plansele lui McCay cat si cele ale lui Feininger au facut cu siguranta parte din lecturile unor artisti suprarealisti, pe atunci doar niste copii!



   
           Winsor McCay (aici semnand Silas) si o perspectiva "subiectiva" tulburatoare: intreaga plansa o vedem din perspectiva celui decedat!...

                 ...50 de ani mai tarziu, un artist de la E.C. Comics, Johnny Craig, foloseste acelasi artificiu artistic: cititorul privind prin ochii directorului de la azilul de nebuni, vede cum este ingropat de viu!!!...

                       Will Eisner, poate cel mai mare inovator din cea de'a 9-a arta! Urmareste cateva exemple din opera sa... comentariile sunt inutile!









                          O trecere foarte subtila intre doua planuri in spatiu si timp, semnata de Will Eisner...

            2 planse din seria "Emigrantii" din 1995-2000: influenta pe care Eisner a exercitat'o asupra mea este evidenta!...


            Philippe Druillet si compozitiile sale ametitoare din "Delirius", unul dintre albumele de BD cele mai originale!...

    Gustave Verbeek si uluitoarele sale planse "The Upside Downs!" din 1904, planse avand un principiu neimitat de atunci: se citeau normal dar si rasturnate!!!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu