miercuri, 25 februarie 2015

Sandu Florea : The Flower' s Roots...

            Iti mai amintesti?... Glop,glop! insemna Cool! iar Pas glop! in mod evident se traduce prin Uncool... Erau singurele cuvinte pe care Pifou, catelul din flori al lui Pif, a consimtit sa le invete in luuunga sa cariera. La "comenzi" s'a aflat in permanenta Roger Mas, un scenarist si desenator plin de bonomie, ce nu a dorit niciodata sa deranjeze pe cineva, indiferent ca era vorba de micutii sai cititori sau parintii acestora. Om intelept, Mas si'a cautat stilul iar in momentul in care l'a gasit si a vazut ca functioneaza, nu l'a mai scos dintre parantezele in care era cantonat, pana la sfarsitul carierei sale... Extrasul de mai sus poate fi din orice perioada creativa a lui Mas, egal cu toate istorioarele desenate pe care Roger Mas marinimos, ni le'a daruit de'a lungul timpului...

         Din fericire au existat si artisti manati de curiozitate, ce au reusit sa priveasca dincolo de gard. Curajul de a parasi drumul sigur, batatorit de pasii atator epigoni, este remarcabil caci numai un spirit intreprinzator va descoperi carari nebanuite...
         Inca de la debutul secolului XX, in banda desenata au existat artisti care nu s'au multumit cu maniera narativa lineara, caracteristica stilului de inceput. McCay este fara indoiala cel dintai artist preocupat constant de modul in care mesajul sau ajunge la cititor. Un geniu ca Winsor McCay- creatorul lui Little Nemo-  a trait intr'o permanenta cautare, el incercand sa elibereze spatiul narativ din constrangerile impuse de chenarul casetelor.. Spatiul continuu da mai multa cursivitate naratiunii, dinamizand'o...

             Frank King este creatorul uneia dintre cele mai longevive benzi desenate din lume: "Gasoline Alley", ce apare in cotidienele americane de aproape 100 de ani. Primul strip a aparut in 1918 insa marile inovatii grafice pe care King le elaboreaza de'a lungul carierei sale, sunt remarcabile in minunatele planse de duminica, cand "Gasoline Alley" apare intr'un format mare, in culori...
              La randul sau, King a inteles importanta dinamizarii spatiului narativ, iar rezultatele sale sunt de'a dreptul spectaculoase...


               Mult mai tarziu, in anii '60, Philippe Druillet redescopera importanta Spatiului Continuu. Plansele sale reusesc sa surprinda imensitatea Cosmosului iar acest lucru este posibil prin sacrificarea casetelor traditionale.


                In Statele Unite, Neal Adams apeleaza la Spatiul Continuu atunci cand se impune dinamizarea actiunii...

                "Il Giornalino" este un saptamanal catolic italian a carui politica editoriala este sa popularizeze in randul cititorilor sai, serii europene si americane foarte cunoscute dar si creatii originale, imaginate de autori italieni...
                 Gianni de Luca este un autor de banda desenata, cu studii de arhitectura, a carui cariera este legate de revista "Il Giornalino". Odata cu seria politista "Il Commisario Spada"inceputa in 1970, de Luca isi incepe cautarile grafice remarcabile, avand drept obiectiv accelerarea naratiunii si demolarea conventiilor grafice traditionale. Utilizarea Spatiului Continuu il va face cunoscut in intreaga lume iar cele mai spectaculoase rezultate le va obtine cu "trilogia" Shakespeare publicata in "Il Giornalino" in 1975 si '76, adica adaptarea in B.D. a pieselor "Hamlet", "Romeo si Julieta" si mai ales "Furtuna"... Cele 3 albume vor produce o adevarata revolutie in banda desenata, iar influenta lui de Luca se va face simtita si in lucrarile altor artisti, printre care Sandu Florea...
















             Sandu Florea a studiat si el arhitectura iar influenta pe care o va exercita Gianni de Luca asupra lui, va fi de durata. Un artist foarte prolific, Sandu va dezvolta Spatiul Continuu in propriile albume: "In lumea lui Harap Alb", in doua albume din seria "Stramosii" pe scenariile lui Radu Theodoru, in "Carusel", un roman grafic desenat in intregime in litografie dar si intr'o scurta povestire publicata in 1985 (?) in almanahul "Anticipatia"...
             Daca in albumul "Harap Alb", Sandu Florea se descurca magistral, unele dintre plansele sale fiind adevarate bijuterii, in celelalte albume in care aplica lectia lui de Luca, povestea devine ilizibila. Scopul initial pentru care Spatiul Continuu a aparut a fost tocmai dinamizarea actiunii, dar in momentul in care Sandu apeleaza in exces la aceasta modalitate narativa, povestea devine incalcita, chiar incomprehensibila. Albumele "Stramosii-Burebista, regele dacilor..." si "Stramosii- Decebal si Traian" se urmaresc cu dificultate iar desenul lui Sandu este din ce in ce mai greoi...



     Doua planse duble extrase din almanahul "Anticipatia", poate cele mai izbutite exemple de Spatiu Continuu din arta lui Sandu Florea: desenul si compozitiile sunt puternice, iar raportul dintre clasic-inovatie este just...


      "Carusel" este un proiect foarte ambitios, inspirat din universul narativ si grafic al lui Druillet dar si de inovatiile lui Gianni de Luca...

       Doua planse extrase din primul album avandu'l drept erou pe Vuzz : un personaj aflat mult sub stacheta ridicata de celalalt mare erou inchipuit de Philippe Druillet- " Lone Sloane"...


             La fel ca in primele 2 albume din ciclul "Stramosii", compozitiile lui S.F. din albumul "Carusel" sunt din ce in ce mai abstracte...
             Experimentele lui Gianni de Luca, dupa o perioada in care au marcat profund banda desenata mondiala, au inceput sa intre intr'un con de umbra, o reintoarcere la forma traditionala fiind destul de evidenta...
            Jocul de cuvinte discutabil din titlul articolului de azi are o scuza : cu niste ani in urma, inainte sa emigreze in State, Sandu Florea se intreba mai in gluma, mai in serios, ce nume de "lupta" sa'si aleaga in America? Sandy Flower?...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu