Anii '50 sunt foarte creativi pentru comics-ul american. Banda desenata din cotidiene si suplimentele de la sfarsitul de saptamana continua traditia seriilor de mare calitate cu care cititorul american era obisnuit: Milton Caniff, in urma unor incurcaturi de © renunta la seria care l'a facut celebru- "Terry and the Pirates"- si demareaza un nou proiect, "Steve Cannyon", o poveste despre avioane, spioni si Razboiul Rece care continua si in ziua de azi; Hal Foster deseneaza imperturbabil, plansa dupa plansa, un monument al B.D., "Prince Valiant", care aparea la un moment dat in peste 1.000 de cotidiene de pe intreg teritoriul Statelor Unite; Alex Raymond renunta la seria sa care l'a facut celebru - "Flash Gordon" si inventeaza un alt personaj - "Rip Kirby", un detectiv sofisticat, pentru o America aflata in cautare de noi repere dupa un razboi ce rascolise intrega lume...
Dar marile revolutii grafice si narative vin de la editorii care invadau chioscurile cu fascicole de format mic, cu coperti imprimate in culori tipatoare si tiparite pe hartie de proasta calitate. Will Eisner, demobilizat din armata unde nu a luptat cu machinegun-ul in mana ci cu creioanele si pensulele pentru publicatiile de propaganda ale armatei americane, se reintoarce la personajul sau "The Spirit". In aceasta perioada sunt creeate cele mai bune episoade ale seriei . Fiecare episod difera de celelalte prin maniera originala in care povestirea este decupata, iar tonul si problematica adoptata este adult, foarte diferit de atmosfera antebelica din, sa zicem, "Flash Gordon" sau "Tarzan"...
E.C. Comics, cativa ani mai tarziu invadeaza piata cu o multime de titluri, de groaza, teroare, povestiri cu final neasteptat sau despre Razboiul din Coreea... Maniera grafica in care este prezentata povestea este total inedita, se apeleaza des la Flash-back-uri, metoda utilizata pana atunci doar in cinematografie... De multe ori story-ul este prezentat la persoana intai, ceea ce presupune confidente intime si foarte personale pe care ni le face personajul, aflat de obicei in situatii critice... Chiar si unghiul din care vedem actiunea coincide cu ceea ce numim "Camera Subiectiva", adica noi privim prin ochii personajului... O parte din marile inovatii narative ale acelor timpuri!
Cand insa E.C. Comics incep sa fie persecutati de autoritati, motivul invocat fiind "Pervertirea moralei Tinerei Generatii...", autorii inventeaza revista "MAD", de care vom mai vorbi in curand.
Harvey Kurtzman si vesnicul sau complice, Bill Elder, imagineaza capodopera dupa capodopera. Iar cativa ani mai tarziu propun revistei "PLAYBOY" cea mai scumpa banda desenata din lume : "LITTLE ANNIE FANNY" !, din care am sa iti prezint cateva extrase...
...desigur, i'ai recunoscut pe cei 4 "Beatles", care de curand repurtasera un succes fulminant in SUA...
... si pentru ca ai urmarit atent articolul, ai dreptul la doua documente extrem de rare : 2 planse neterminate cu Little Annie Funny si niciodata publicate in "Playboy"!!!...
Glop glop extrase !
RăspundețiȘtergereAdor acest gen BD (sexy-umoristic). Si eu am desenat ceva de genul asta.
RăspundețiȘtergereAstept cu nerabdare articolul despre revista "MAD".
Merci.