duminică, 4 mai 2014

Real & Fake


               Iti mai amintesti de Gary Cooper, legendarul star de la Hollywood, in filmul "High Noon" realizat in 1952 de Fred Zinnemann?... In aceasta pelicula care a facut istorie actorul il interpreteaza pe omul legii dintr'un mic mic orasel ca atatea altele,pierdut undeva prin Wild West. In fata pericolului iminent care'l ameninta direct, seriful Will Kane se trezeste parasit de intreg orasul. Singur dar plin de barbatie, el va infrunta dusmanul in praful strazii principale, asa cum ii sta bine frumosului si curajosului serif!...


               ... dar de John Wayne, Dean Martin si Ricky Nelson in "Rio Bravo", un film de 5 stele regizat impecabil de Howard Hawks in '59, iti mai aduci aminte? Acestia interpreteaza magistral rolurile unor oameni ai Legii, purtand nume dintre cele mai pitoresti: seriful John T. Chance, Dude zis si "El Borachon"  (Betivanul) si Colorado Ryan! Toti arata impecabil ( trasi ca prin inel cum atat de frumos spune povestitorul anonim ) si cu mana inclestata pe patul revolverului, gata sa'si dea viata pentru respectarea Ordinii publice!... Din fericire pentru micul spectator, scenele de actiune sunt din abundenta iar vasnicii  aparatori ai Legii vor triumfa in aplauzele publicului!...


              In realitate, omul care asuda ca Legea sa fie respectata chiar si de cel din urma cotcar, nu arata deloc ca in filmele de la Hollywood. Aspectul lui general era mai degraba apropiat de cel al vecinului de la etajul 1, cu care in niciun caz nu ai dori sa te identifici. Autenticul om al Legii seamana izbitor cu cetateanul mediu, trecut binisor de prima tinerete si avand casa plina de probleme casnice: o nevasta prea cheltuitoare, o droaie de copii care tulbura ordinea publica atunci cand taticul vine de la slujba morocanos si cel putin un vecin care'si repara harbul de masina sau da radioul la maxim, exact atunci cand acesta isi face siesta...


               Discrepanta dintre imaginea omului de rand promovata de Cetatea de vise si aspectul sau real, fizic sau psihic, a fost parodiata savuros de Harvey Kurtzman si Jack Davis in "Mad", noul magazin de banda desenata editat de William Gaines si E.C. Comics prin anii '50. "Cowboy!" este o parodie a filmelor western produse la Hollywood, in care imaginea eroului pozitiv era asociata intotdeauna cu un aspect fizic corespunzator asteptarilor, in timp ce pleava, malvolio, raufacatorii... erau imaginati ca niste experiente genetice avortate, gen monstrul lui Frankenstein...



                    Realitatea si Fictiunea sunt cei doi poli ai universului in care ne ducem veacul. Traim o realitate care de cale mai multe ori nu ne face placere iar alternativele pentru care putem opta ca sa scapam din ceea ce ni se pare infernul personal, nu sunt nelimitate. Nevoia de evadare din cotidianul  lipsit de orizont pentru cei mai multi dintre noi, este veche de cand lumea, fiind consemnata din primul moment cand omul a inceput sa plasmuiasca imagini si forme, pe care mult mai tarziu un individ care nu avea altceva mai bun de facut, le'a numit Arta...
                    De'a lungul istoriei,  esteticienii s'au impartit in doua triburi galagioase, fiecare dintre ele incercand sa convinga cealalta grupare ca dreptatea este de partea lui. Miza acestei dispute? Pai, nici mai mult, nici mai putin decat definirea sensului si rolului Artei intr'o comunitate umana!...
                    Partizanii realismului au sustinut dintotdeauna rolul formativ si formator al artei, subliniind capacitatea educativa si mobilizatoare a tuturor artelor. Din tabara cealalta nu a intarziat replica : "Arta pentru Arta!", adeptii acestei lozinci clamand autonomia Artei si cerand extragerea ei din mocirla cotidianului.Artisti aliniati sub acest standard au multiplicat la infinit cautarile estetice, deschizand orizonturi nebanuite altadata, pentru arta. La randul lor, adeptii artei angajate au reprosat opozitiei lipsa de implicare a artei pe care acestia o promovau dar si intelectualismul excesiv afisat de fiecare "artifact: propus...
                    Este poate cel mai frumos circ estetic la care avem privilegiul sa fim spectatori...

                    Dintotdeauna, Puterea a apelat la celebrul dicton "Panem et Circenses!": de la imparatii Romei antice, care distribuiau paine multimii adunate in circurile unde armate de gladiatori se luptau pe viata si pe moarte pentru gloria Cezarului , pana la potentatii zilelor  noastre ce'si flateaza supusii cu mici atentii, care de la caz la caz, pot fi galeti de plastic, mici si bere rasuflata in pahare de plastic, tricouri sau pixuri inscriptionate cu slogane propagandistice, o punga cu malai sau faina expirata, un vanghelion, un concert "pe moka" in piata publica... Rezultatul este intotdeauna acelasi: Puterea recapata adeziunea multimii si este reconfirmat sprijinul prostimii (..."Prosti, dar multi!" este replica Lapusneanului, care a inteles perfect raportul Putere- Popor).
                     Puterea a invatat foarte repede beneficiile pe care i le poate aduce o Media aflata sub control (daca afirmatiile mele ti se paranoide, iti reamintesc doar scandalul planetar cunoscut sub numele WikiLeaks si dezvaluirile facute publice despre controlul Internetului de catre CIA!...). Astfel, lupta dintre Putere si Opozitie pentru canalele Media este adevarata lupta pentru accesul la putere si apoi, conservarea detinerii acesteia...
                     Odata ce mijloacele Media au fost cucerite, detinatorilor nu le mai ramane decat sa le garniseasca cu emisiuni debile cu soacre, nurori, surprise, surprise, maruti, pakatosi, taine de alcov, mahalagioaice, almanahe, manele, fum de mititei fezandati, bere rasuflata, Romanii au talent, zavorance, ghicitoare cu ghiocul, mizili nerusinati, stricate de doi bani, ciobani cu gatul sucit, preoti pedofili, accidente'n lant, febra porcina, "aviara" gainilor, a gastelor, boala vacilor nebune, judecatori corupti, diplome de doctorat furate, autostrazi nefacute de Bechtel, revolutionari cu sau fara patalama pentru o lovitura de stat, tinutul secuiesc, primari corupti, nunti tiganesti cu mare fast, opulenta iesita din comun, vedete de care nu a auzit nimenea, spaga la nivel inalt, declaratii belicoase fata de vecini, suspendari in parlament, privatizari frauduloase, uzine inchise, vagoane de metrou care nu incap pe liniile noastre, carne cu salmonella, ministru care habarn'avea cate state sunt in U.E., telenovele indiene, turcesti, sud-americane, romanesti, filme cumparate la tona...
                      Viata in Romania este o "panarama" minunata. Seamana izbitor cu un Caleidoscop... sti, jucarioara aia optica : un tub facut din mai multe fasii de oglinda si avand la mijloc un oaresce obiectel colorat. Imaginea acestuia este multiplicata si rezultatul este sensational. Nimeni nu mai stie ca de fapt toata distractia a pornit de la un cacastiut neinsemnat...


                   "Butch Cassidy and the Sundance Kid": un film magnific al lui George Roy Hill din 1969, cu Paul Newman si Robert Redford. Sunt anii contestarilor sociale, anii marilor schimbari politice peste tot in lume... Eroii negativi de altadata, marii banditi din istoria USA sunt priviti cu simpatie si reevaluati...




                Cei doi outlaws, frumosi si plini de barbatie...


             Ultima scena din film: inconjurati de rurales, Butch si the Kid ciuruiti de gloante, se hotarasc sa'si infrunte dusmanul intr'o ultima lupta, fara sorti de izbanda...


               ... cu arma in mana, ies din odaia in care erau asediati; in scena cu cei doi fugind se pune stop-cadru: de abia atunci se aude salva de impuscaturi, care'i mitraliaza... imaginea se desatureaza, devenind parca o amintire dintr'un album de familie.
                 Toata lumea ar vrea sa ramana cu imaginea celor doi eroi, atat de plini de viata... iata'i intrati in legenda !


            Este un procedeu artistic pe care l'a folosit si Sergiu Nicolaescu in filmul "Un Comisar acuza", citand scena din "Butch Cassidy..." cadru cu cadru...



            Iata'i pe cei doi "eroi" in realitate : Pe randul de jos, the Sundance Kid (primul din stanga) si Butch Cassidy (primul din dreapta)...


                  Sundance si sotia sa...



                     Butch Cassidy...



            Un alt film produs la Hollywood : "Bonnie and Clyde", pelicula realizata in '67 de Arthur Penn, despre cei doi talhari care in timpul Marii Depresii s'au hotarat sa'si faca singuri dreptate, cu arma in mana: Bonnie Parker si Clyde Barrow...
             Inca o data, Cetatea de Vise ne propune doi antieroi deveniti, dupa moda zilei, eroi in toata regula. Realitatea este iarasi inselata, interpretii celor doua personaje (Faye Dunaway si Warren Beatty) neavand nici o legatura cu originalele.















Un comentariu:

  1. Cred că Butch și Sundance sunt cei mai apropiați de eroii din film...

    RăspundețiȘtergere