marți, 7 ianuarie 2014

Biblioteca din Alexandria: Pagini uitate


        " Biblioteca din Alexandria "... E suficient sa rostesti aceasta parola, dupa care ai dreptul sa visezi la toate cele aproape 1.000.000 de manuscrise distruse de tembelismul ce insoteste invariabil orice schimbare de directie in Istorie... Toate revoltele, rascoalele, razboaiele si revolutiile (este o coincidenta sau litera R este damnata?...), in clipa in care s'au  incheiat, au impins lumea mai departe.  Nota de plata a fost insa de fiecare data foarte piperata: dincolo de pierderile imense de vieti, multimea dezlantuita a calcat totul in picioare, distrugand pentru totdeauna inestimabile valori artistice.
        Simt un repros care incepe sa fiarba in tine: "Cum adica, un razboi devine un factor de progres?"... Asculta mosule, suntem contemporani si cu un pic de bunavointa aproape ca putem sa simtim inca mirosul prafului de pusca din cel de'al Doilea Razboi Mondial. Numarul victimelor acestui conflict planetar este inspaimantator dar pasii facuti inainte de omenire au fost imensi. Cumplita inclestare de forte a ascutit la maximum creativitatea savantilor, oferindu'le solutii intr'un timp record pentru probleme ce pareau de nerezolvat inainte. Daca nu exista un savant nazist, Wernher von Braun, poate ca si astazi americanii priveau visatori la stele, continuand sa scrie fabulatii anticipative... Bomba atomica, un rau necesar, nu ar fi aparut atat de repede daca concurenta intre germani si americani nu ar fi grabit lucrurile... Radarele, atat de necesare ca sa "simti" apropierea inamicului, avioanele cu reactie, avioanele si submarinele invizibile, mitralierele la purtator... toate au aparut din nevoia de a fi primul. Experientele ignobile ale medicilor nazisti, atat de blamate dar continuate apoi de medicii americani, au oferit cercetarilor stiintifice atatea raspunsuri!... Insusi statul Israel este o consecinta a celui de'al Doilea Razboi Mondial, aparitia sa insemnand un factor de echilibru (?) planetar!...
        Minunile lumii antice sunt in numar de 7. Dar "Biblioteca din Alexandria", care in mod evident nu este nici piramida, nici mausoleu, nici gradina suspendata sau mai stiu eu ce "Surprize,surprize!", nu face parte din aceasta cifra magica. Biblioteca nu era altceva decat un biet depozit al tuturor cunostintelor umane, stiintifice, culturale, politice, sociale sau religioase adunate cu rabdare, truda si multi bani pana pe la inceputurile erei noastre (spun "era noastra" si nu "dupa Cristos" fiindca mi se pare idiot sa amestec numele Mantuitorului intr'o marsavie de care doar oamenii sunt responsabili!)...Nesfarsitele manuscrise, insemnate pe piei de miel, pergamente, ceramica, piatra sau tablete de lut nu aveau replica, deci pierderea lor ne priveaza de intelegerea a mii de ani de civilizatie! Poate ca daca aflam continutul acestor manuscrise, astazi de mult eram pasageri printre stele!...

         Astazi, incerc sa'mi imaginez ca am gasit cateva firimituri din "Biblioteca din Alexandria" pe rafturile cu carti si albume de banda desenata ale lui Mircea Arapu ( da, da este acelasi tip care a desenat ultimele aventuri ale lui "Arthur" pentru revista "Pif", dar si ceva povestiri cu "Pif" si "Placid & Muzo"! )... Printre tonele de albume si reviste de B.D. din intreaga lume, cu mare greutate am gasit vreo 25 de "albume" de banda desenata romaneasca, adica (.) cam un sfert din tot ce s'a produs in Romania de cand s'a inventat tiparnita lui Coresi (din aceasta retrospectiva lipsesc albumele lui Serban Andreescu, singurele aparitii care pot sta alaturi de colegii din West, cel putin pentru conditiile tipografice!... dar despre Serban, intr'un viitor articol!...)!!!
        
       Primul "album" este "Soimii Moldovei" al lui Puiu Manu & Radu Theodoru... O carte in format italian de vreo 24 de pagini in culori, necartonata. Ca de obicei, numele desenatorului este exclus de pe coperta... Editura "Stadion" , cu cele vreo 8-10 albume pe care va apuca sa le scoata , va schimba aceasta meteahna timpita, adica ignorarea complete a graficianului. Motivul pentru care desenatorul era exclus de pe coperta este unul singur, dar la plural: BANII!!! Astfel, scenaristul care de obicei era total incompetent, pleca acasa cu valiza cu bani (pentru un "album" de 24 de pagini, insumand cel mult 100 de imagini, se castiga echivalentul unei Garsoniere!... scenaristul era cel care lua caimacul... pentru oricine care lucreaza in domeniu, este clar ca un astfel de scenariu este rodul unei zile de lucru obisnuite, asta in situatia in care scriitorul bate la masina cu un singur deget!... Pentru grafician treaba era mai complicata, dar cele 24 de pagini format italian- ceea ce inseamnau doar 12 pagini normale!- se puteau lucra in cel mult 3-4 saptamani! Este evident ca problema nu era legata de capacitatea de lucru a artistilor ci de PILELE & RELATIILE de care trebuiau sa dispuna cei doi pentru a pune mana pe o astfel de comanda!. Numele lui Radu Theodoru apare pe vreo 10 "albume" de B.D. , ceea ce este incredibil, tinand seama de netalentul sau de scenarist. Oare apartenenta lui Theodoru la Securitate a avut vreo insemnatate pentru numarul nefiresc de mare de carti de banda desenata pe care le'a semnat?...
        
         Un alt "album" este semnat de ... Radu Theodoru!... "Mazgalelile" sunt facute de Deak Ioan, un grafician foarte talentat. Istorie in continuare, fara personaje remarcabile, fara situatii notabile... doar o actiune gen "haide sa ne facem ca muncim!"...
 
          Radu Theodoru rides Again!... De data aceasta, D. Dobrica este desenatorul, un "grafician" care facea vinietele pentru "Luminita" sau "Soimii Patriei", cine mai stie... In situatia asta, nici nu ma mir ca scenaristul lua mai multi arginti decat desenatorul!!!

          Sandu Florea in perioada cand facea meditatii cu Nicolaie Alexi, mai bine cunoscut de neofiti drept "Xi", profesor pe la Academia de Arte. Sandu a avut sansa sa faca tot felul de experimente grafice pe BANI! In acest "album" incearca texturile lui Dino Batagllia si Louis Garcia, desenatori importanti in epoca pentru cautarile lor grafice...


            Radu Theodoru For Ever!... si Sandu Florea la fel! Cartea este de o tampenie infioratoare, atat la nivelul scenariului cat si al desenului... Urmeaza cateva informatii pentru Dodo Nita, cel care contabilizeaza selectiv vestile, dar nu prea se pricepe sa le analizeze ( prin urmare, cititorul meu fidel, te rog sa'nchizi ochii cat timp consideri tu ca ii trebuie lui Dodo ca sa buchiseasca o fraza sau doua...). In aceasta perioada, adica anii '80, Pompiliu Dumitrescu avea cutitul in mana stanga si impartea painea la revista "Cutezatorii". Sandu Florea s'a bucurat din plin de bunavointa lui Pompiliu, publicand pe rupte si pe bani buni in "Cutezatorii". Curand insa, Florea intra in gratiile celor de la Uniunea Scriitorilor si incepe sa se ocupe de trimestrialul acestora, "Luceafarul Copiilor" sau cum dracu' s'o fi numit, o revista care avea foarte multe pagini de B.D. . In contrapartida, Pompiliu se astepta sa fie chemat sa colaboreze la noua publicatie. Spre surpriza sa, Sandu a uitat complet de fostul sau mecena!...
             Genul asta de informatii, cu bune si cu rele ar trebui furnizate de cei care se considera Istoricii si Criticii Benzii Desenate Romanesti. Cand scormonesti in trecut, nu trebuie sa te astepti sa iasa de acolo doar miros de parfum!...

             Dincolo de bucuria de a avea o colectie de B.D., cele 8-10 volume aparute la editura "Stadion" sunt lipsite de orice valoare... Probabil ca cele mai stupide benzi desenate din lume sunt cele 2 "Tarzan" de Nicu Russu si Tracipone (?), un neica nimeni, complet pe langa aceasta meserie (de la Tracipone a cumparat Mircea Arapu cele mai bine pastrate Recueils-uri de "Vaillant")!
             Pe vremea aceea, Nicu Russu (Dumnezeu sa'l ierte, s'a sinucis din cauza unor probleme de familie) desena dupa ureche. E suficient sa privesti coperta de la "Capitan la 15 ani" ca sa vezi cat de alaturi era de subiect: orice individ cu o oarecare cultura, privind imaginea va situa actiunea cu cateva sute de ani mai devreme- galionul isi dadea obstescul sfarsit pe la sfarsitul secolului XVII iar costumele si tunsorile sunt total anacronice!...



           Colectia "Stadion" este mai mare, dar Mircea Arapu nu are decat aceste 3 "albume". Mi'ar face placere sa revad cartile desenate de Puiu Manu (cred ca erau 4 sau 5?...)

        Si pentru cei mici existau "albume"...

         Sandu Florea impreuna cu Radu Theodoru pun la cale o mare lovitura: Istoria Romaniei in Banda Desenata! Cine ar fi indraznit sa refuze un astfel de proiect?... Din pacate, Sandu era posedat de "diavolul cautarii", incercand tot felul de cai noi de exprimare. Nici el, nici o multime de regizori de film romani, "obsedati" sa gaseasca un limbaj nou,  nu au inteles ca experientele le faci, dar pe banii tai, iar in momentul in care ai ajuns sa cunosti la perfectie noua limba, doar atunci poti apela la banii publici. Spatiul Continuu de care abuzeaza pe parcursul a peste 50 de pagini este total debusolant si plictisitor. Cele 3 albume ale lui Sandu Florea sunt primele albume adevarate de banda desenata romaneasca, cu un numar important de pagini, intr'un format European acceptat si cartonate (este adevarat, doar o parte din tiraj)!

     



           Sandu Florea incepe sa frecventeze un atelier de gravura, unde curand este remarcat pentru staruinta cu care incearca sa duca la capat un proiect in care nu credea nimeni. Asa s'a nascut "Carusel", primul album romanesc de autor aparut in Romania! Un album de B.D. integral desenat pe piatra si apoi imprimat pe hartie de calitate! Bineinteles, albumul nu este o litografie originala ci un tipar executat dupa originalele litografiate!... Cartea este foarte inspirata de Druillet si personajul sau "Vuzz", un pribeag care nu'si gaseste locul niciunde... Din pacate, inca o data Sandu abuzeaza la greu de Spatiul Continuu iar povestirea devine ilizibila si plina de pretentii...

            Sandu Florea, editura "Ullise", revista "Carusel" si produsele "derivate" : suplimentul de banda desenata "Proteus"... Nu chiar niste albume, ci mai degraba niste fascicole de format mic in alb-negru si pe hartie de calitate inferioara. Copertile comerciale sunt de Valentin Tanase!


           Cand a plecat in USA, Sandu Florea avea terminate 10 povestiri cu "Proteus", insumand vreo 300 de pagini. Cu exceptia primelor 3 fascicole publicate, restul au fost aruncate la gunoi. Din pacate...

         Val Tanase si gagurile sale publicate in "Viitorul Romanesc", cotidianul liberalului Viorel Catarama in care erau publicate si gagurile mele politice, in alternanta cu gagurile sociale ale lui Valentin. "Albumul" a fost scos de Ed. Teora...

        Albumul in culori si necartonat al lui Valentin Tanase care era cat pe ce sa schimbe statutul autorului de banda desenata in Romania: suma care i s'a oferit artistului echivala cu pretul unei vile onorabile!!! Din pacate, contractual nu a fost onorat de catre editor...

           Alecu Popovici si prostioarele lui...

          Cineva a crezut in Livia Rusz...



           Victor Trifan... Astazi foarte putini isi mai aduc aminte de el. Din pacate... Acum cativa ani, am avut ocazia sa rasfoiesc o carticica semnata de Dodo Nita & Mircea Arapu, intitulata "Dictionar al Benzii Desenate Romanesti", sau cam asa ceva, ca' eu cu franceza nu ma am prea bine... Am parcurs'o in diagonala, fiind exact genul de lectura care se preteaza la asa ceva. Imediat am simtit ca din acest Puzzle lipsesc cateva nume foarte importante pentru B.D. romaneasca... Unul dintre ele era Victor Trifan (un alt mare absent este Bogdan Prejoianu, o speranta a B.D. romanesti, un desenator pentru care banda desenata nu mai avea foarte multe secrete)... Paradoxul este ca Victor era laureatul unuia dintre Saloanele B.D. de inceput, nu'mi mai aduc bine aminte daca este vorba de cel de la Craiova sau de la Timisoara... Chiar Dodo i'a inmanat Marele Premiu! Este adevarat ca alegerea lui Victor Trifan a fost facuta la insistentele mele, iar eu se pare ca nu'i prea sunt simpat lui Dodo...
          Victor a avut un debut fabulous in anii '90, in revista "Carusel" a lui Sandu Florea dar si in 2 fascicole alb-negru, de cate 32 de pagini, scoase de revista "Stiinta si Tehnica". Cu un stil foarte alert, plin de umbre si lumini, dinamic si modern, Victor avea toate sansele sa devina un autor European. Din pacate, in Romania nu prea exista cititori de B.D., astfel ca "Android" a sucombat la capatul a 2 numere. El a lasat cel putin 100 de planse in B.D. romaneasca, o cantitate impresionanta de o calitate O.K. Este incredibil ca un autor atat de important, pentru o tara in care banda desenata este o bajbaiala in intuneric, a fost "uitat" de un scrib al carui unic scop este sa nu se'ncurce in socoteli! Dar despre rosturile unor istorici, cronicari si critici de arta, putin mai tarziu, intr'o postare viitoare...
  
                    Un desen original al lui Victor, primit cu multi ani in urma, pe vremea cand oamenii inca se intelegeau prin fraze articulate...


          Un alt "album", de data asta de Radu Marian, adica Mister Marele Premiu B.D. la primul Concurs organizat cu foarte multi ani in urma de revistele "Cutezatorii" si "Pif"!...

           ... si "albumul" lui Alex Ciubotariu, fidelul prieten si complice al lui Dodo Nita, amandoi baieti foarte buni. Dar despre calitatile si insusirile lor iesite din comun, foarte curand, tot aici...

            Astazi am frunzarit cateva coperti prafuite si uitate din "Biblioteca din Alexandria". Promit ca pe masura ce dezgrop si alte antichitati ne vom delecta impreuna, citindu'le ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu