miercuri, 23 ianuarie 2013

Almanah " ANTICIPATIA "- Visul de sub Tejghea

   Nu'mi mai aduc foarte bine aminte cand a aparut primul almanah Anticipatia. Cel mai vechi pe care am reusit sa'l gasesc, cotrobaind constiincios prin casa, a fost numarul pe cotorul caruia scria 1983...
   Cand incepea sa se simta in aer mirosul acestui almanah, Romania incepea sa'l caute cu infrigurare.     Fiecare potential cititor isi alerta prietenii si neamurile sa nu piarda ocazia cand ravnitul obiect va aparea la chioscurile de ziare, tirajul epuizandu'se in cateva ceasuri. Nu era chiar o nenorocire daca nu'l gaseai, caci d'aia exista prietenii : carticica trecea din mana in mana, pana ce copertile se toceau, de nu mai intelegeai nimic din ilustratia debila de pe coperta I !...  Insa cea mai la indemana solutie ca sa te asiguri ca nu vei ramane fara almanah era "miscatul din urechi", altfel spus bacsisul... ciubucul... mita... spaga... spertul...peschesul... ploconul... atentia... blatu'... rusfetu'... sfantuiala... mizda... uiumu'... dreptu'... manjeala... cacaua... manga... Vezi bine cata fantezie are romanu' cand vine vorba sa nu ramana mai prost decat vecinu' !...
     Continutul nu era intotdeauna de cea mai buna calitate dar o tara intreaga astepta intalnirea anuala cu emotie, de parca era vorba de primul rendez-vous din viata unui adolescent chinuit de acnee...
     Iconografia era foarte saracaciosa, redusa la extrem, calitatea imaginilor fiind diminuata la greu din cauza unui tipar si a unei hartii de cale mai proaste calitati... De obicei, ilustratiile proveneau de la cenaclurile S.F. din toata tara (si nu erau putine!...). In cele vreo 10 aparitti pe care le'am gasit prin biblioteca, banda desenata este foarte slab reprezentata cantitativ : aproximativ 40-50 de pagini, ceea ce duce la o cifra dezolanta de 4-5 pagini publicate anual !!!
      Am incercat sa recuperez unele planse... Conditiile sunt lamentabile...
      Mariam Mirescu, un grafician foarte strong... din pacate, scenariile sunt departe de calitatea desenelor sale !...
    Viorel Parligras pe vremea cand era hipiot, un autor complet care a marcat Marea Epoca a Almanahului Anticipatia...
                ... "Poarta", o banda desenata tot a lui Viorel Parligras dupa care suspina neconsolat Dodo Nita, prietenul copiilor de pretutindeni. Daca Viata l'a separat intr'un mod absolut brutal de fostul sau amic (caruia pana si numele intreg i l'a uitat si'i spune acum Viorel P....), domnu' Dodo da dovada de caracter si nu se sterge deopotriva la cur si cu opera lui Viorel Par-li-gras (incearca, sa vezi ca nu este foarte greu de pronuntat... sunt convins ca vei reusi !)... Scrupulul sau de a disocia sentimentul de amicitie de opera grafica a lui Vio aproape ca il onoreaza, redandu'i o particica din aspectul de homo civicus, pe care incepuse de ceva vreme sa'l piarda...
    Dupa o povestire de Vladimir Colin, celebru' "Spatium Continuum" al lu' Sandu Florea, inca lizibil.
     Sandu Florea ever & forever !...
   Viorel Parligras cu niste strip-uri inocente...
     Viorel sparge'n stanga dar si'n dreapta, tot ce nimereste : Marele Premiu pentru Literatura S.F. al Uniunii Scriitorilor !...
  ... Nesfarsite pagini cu minunata sa nuvela, ilustrata de domnia sa personal... Dar ce'mi vad ochii mei obositi ?! Oare vedenii sa am ?!... Caci Titi Duru' din imaginea de mai sus nu este altu' decat Dodo, marele Papa al benzii desenate romanesti !!!... O Tempora, O mores !...
   O banda desenata de Adrian Barbu, cu niste ani inainte de a'si gasi stilul inconfundabil...
     E greu sa'ntrerup suvoiul amitirilor fara sa comentez un pic informatia de mai sus : Desigur, este vorba de vesnicul oracol de pe la televiziuni Cristian Tudor Popescu, acel Grumpy al presei romanesti, care una-doua da Verdictu' si sa dea dracu' sa nu fie si Cristoiu de acord !!! Pe vremea aia vad ca se recomanda doar Cristian Popescu, scriitor S.F. ... Si unul foarte bun ! Astazi nu mai are nici o bucurie sa'i reaminteasca cineva pacatele tineretii. Imi pare rau ca m'am apucat sa cotrobai prin cosul de gunoi, dar nu m'am putut abtine...

2 comentarii:

  1. Un valoros desenator in acei ani "Viorel Par-li-gras".
    Imi aminteste de revista ORION unde avea cele mai frumoase BD.
    Mi-a placut atat de mult "Confruntarea" lui A.Barbu incat am copiat-o toata.
    Frumoase amintiri, multumim "So-rin An-ghel".

    RăspundețiȘtergere
  2. Excelentă postare ( ca toate celelalte :) Eu, într-adevăr, orbecăiam în căutarea unui stil - și-am mai bâjbâit încă multă vreme după aceea :))))

    RăspundețiȘtergere